Gezondheid

10 afvalgeboden van Patty’s personal trainer

afvaltips-personal-trainer-patty-brad.png

Hoe ouder je wordt, hoe lastiger het is om de kilo’s eraf te krijgen én te houden. Personal trainer Guy van der Reijden (37) is de man die Patty Brard weer in vorm kreeg. En houdt. Dit zijn volgens hem de tien afvalgeboden.

1. Een grote valkuil is niét eten, wat bij veel mensen gelijk staat aan afvallen. Maar dan krijg je honger en neem je vaak de verkeerde beslissingen. Sla nooit een maaltijd over omdat je sneller resultaat wilt.

2. Beloon jezelf met een wekelijkse junkfoodmaaltijd, zonder je schuldig te voelen.

3. Naast een wekelijkse junkfoodmaaltijd kun je ook af en toe een stukje rauwe chocolade eten. Het is gezond, maar ook calorierijk. Je kunt ook rauwe cacaopoeder bestellen en een flinke theelepel in een eiwitshake doen.

4. We zeggen niet graag hardop wat we eten en drinken op een dag. Durf te bekennen dat je niet elke dag gezond eet en schrijf op wat je daadwerkelijk eet. Alleen dan leer je je valkuilen en zwakke punten kennen.

5. Mensen zijn meesters in compenseren. ‘Ik heb zo hard getraind, ik heb chips verdiend.’ Je kunt geen ongezonde voeding met gezonde dingen compenseren. Op die manier zet je drie stappen vooruit en weer twee achteruit. Zet liever zeven stappen vooruit en één achteruit.

6. De ene koolhydraat is de andere niet. De snelheid waarmee de spijsvertering koolhydraten afbreekt bepaalt hoeveel suiker er in de bloedbaan komt. Veel suiker tegelijk zorgt voor een bloedsuikerpiek en vervolgens een bloedsuikerdip. Kies daarom zo veel mogelijk ‘langzame’ koolhydraten, zoals groenten.

7. Eet één tot maximaal twee koolhydraatrijke maaltijden per dag en probeer de hoeveelheid niet groter te laten zijn dan je gesloten vuist. Ik heb het dan over de gekookte vorm.

8. Vet is nodig voor je hormoonhuishouding en geeft een verzadigd gevoel. Als je gezonde vetten aan een maaltijd toevoegt, zoals visvetten (omega-3), is je bloedsuikerpiek minder hoog.

9. Verhoog de hoeveelheid eiwitten in je dagelijkse voedsel, dat is net zo belangrijk als sporten. Eiwitrijk voedsel is vlees, vis, magere zuivel (zoals kwark), ei, eiwitshakes.

10. Elimineer voorverpakt voedsel, junkfood (op die ene keer per week na dan) en suiker uit je eetpatroon.

M39Meer lezen?

In Margriet 40 kun je nog veel meer lezen over Patty’s strijd tegen de kilo’s. Vanaf vrijdag 26 september in de winkel of bestel via Tijdschrift365.nl.

Ook interessant