Dit moet je doen als je zwemmerseczeem oploopt (en zo voorkom je het)

Deel dit artikel:

Ben jij deze zomer regelmatig in het zwembad te vinden? Maak je gebruik van douches in het sanitair gebouw op de camping of vier jij vakantie in een land met een warm en vochtig klimaat? Dan moet je uitkijken voor zwemmerseczeem.

Een voetschimmel waar ongeveer tien procent van de bevolking last van heeft.

Schimmelinfectie

Zwemmerseczeem dankt zijn naam omdat het vaak ontstaat op warme, vochtige, openbare plekken. Iemand die besmet is met zwemmerseczeem verliest namelijk huidschilfers die de schimmel vervolgens weer bij andere mensen overdagen. Vooral mensen met een verzwakte weerstand zijn gevoelig voor schimmelinfecties, maar je kunt zwemmerseczeem ook snel oplopen wanneer je veel last hebt van zweetvoeten of wanneer je de ruimte tussen je tenen niet goed afdroogt.

Symptomen van zwemmerseczeem

Zwemmerseczeem is vaak te herkennen als een rode grijs witte plek tussen de buitenste twee tenen. Deze plek veroorzaakt in eerste instantie jeuk. Na verloop van tijd kan de huid tussen de tenen loslaten waardoor er een nare, pijnlijke kloof ontstaat. In de vochtige schilfers kunnen bacteriën groeien, met een onaangename geur tot gevolg.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Makkelijk te behandelen

De meeste voetschimmels zijn oppervlakkig en kunnen geen kwaad. Wel kunnen ze heel vervelend zijn en bovendien loop je risico om anderen te besmetten. Met een antischimmelcrème is zwemmerseczeem vaak binnen twee weken verholpen. Veel van deze producten zijn zonder recept te krijgen bij de apotheek of drogist. Je moet ze meestal twee keer per dag dun aanbrengen op en ook rond (twee centimeter) de plek. De schimmel kan zich namelijk al verder uitgebreid hebben dan je kunt zien. Ook is het belangrijk om je sokken gedurende deze periode zo heet mogelijk te wassen, om nieuwe besmettingen te voorkomen.

Lees ook
Hekel aan zand op je voeten? Dan is dít middeltje je redding!

Voorzorgsmaatregelen

Voorkomen is echter beter dan genezen. Een voetschimmel kan bovendien gemakkelijk terugkomen. Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om het risico op zwemmerseczeem te verkleinen:

  • Droog na het douchen en zwemmen je voeten goed af, ook tussen je tenen.
  • Trek elke dag schone katoenen sokken en schoenen aan die goed ademen.
  • Draag in openbare vochtige ruimtes altijd slippers of sandalen.
  • Draag goed ventilerende, niet te nauwe schoenen.
  • Laat je schoenen na het sporten goed drogen.

Bron | Gezondheidsnet
Beeld | iStock