Zó veel boterhammen zou je elke dag moeten eten

Deel dit artikel:

Volkorenbrood vermindert het risico op hart- en vaatzieken, diabetes type 2 en darmkanker. Maar het bevat ook veel koolhydraten, waar we vooral na ons vijftigste een beetje mee moeten oppassen als we op gewicht willen blijven. Kortom, hoeveel boterhammen zouden we moeten eten op een dag?

Volkorenbrood is een belangrijke bron voor vezels, jodium, ijzer en B-vitamines en zorgt voor een goede darmwerking. Wie drie sneetjes volkorenbrood per dag eet, heeft bovendien minder kans om hart- en vaatzieken, diabetes type 2 en darmkanker te krijgen.

Jodium

Veel van de gezondheidsvoordelen van volkorenbrood kun je ook uit andere volkoren graanproducten halen, zoals volkoren pasta, havermout, volkoren bulgur en zilvervliesrijst. Maar daarin zit dan weer geen jodium, wat belangrijk is voor een gezonde schildklier. En het eten van brood is gewoon een hele makkelijke en snelle manier om al die voedingsstoffen binnen te krijgen. Het Voedingscentrum adviseert daarom om elke dag, bóvenop een paar opscheplepels volkoren graanproducten of aardappelen, een paar sneetjes brood te eten. Volkoren, welteverstaan. Let wel op met biologisch volkorenbrood dat je niet in de gewone supermarkt koopt. Dit bevat vaak geen gejodeerd zout.

Minder brood nodig vanaf je vijftigste

Vanaf je vijftigste nemen je spieren in omvang af, waardoor je iets minder energie (calorieën) nodig hebt. Om te voorkomen dat je dikker wordt, adviseert het Voedingscentrum daarom vanaf deze leeftijd iets minder koolhydraten in de vorm van brood, aardappelen en pasta te eten. Deze leveren brandstof, maar daarnaast niet zo veel voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Geen probleem dus om daar een beetje mee te minderen.

Zoek je balans

De aanbevolen hoeveelheden zijn gebaseerd op wat de gemiddelde Nederlander nodig heeft. De gemiddelde vrouw is 1.69 meter lang. Als je kleiner bent of minder beweegt dan een halfuur per dag, heb je minder energie nodig. Houd dan de ondergrens van de aanbevolen hoeveelheden aan. Omgekeerd geldt het ook: ben je groter dan gemiddeld en sport je veel, dan heb je juist wat meer eten nodig. Zoek dus je eigen balans. Jezelf wegen is de beste methode om te zien of je niet te veel of te weinig calorieën binnenkrijgt.

Wil je weten wat en hoeveel je op jouw leeftijd het best kunt eten? Je ontdekt het in de Schijf van Vijf voor jou-tool van het Voedingscentrum.

Bron | Voedingscentrum
Foto | iStock