Zo voorkom je een herfstdip!

Deel dit artikel:

Nu de herfststormen weer over ons land razen en de dagen snel korter worden, steekt ook de beruchte herfstdip weer de kop op. Dit stappenplan van Marisa Garau, oprichtster van Growing Mindfulness, helpt je negatieve gevoelens onder controle te krijgen… en te houden.

Marisa Garau is oprichtster van Growing Mindfulness – mindfulness zonder zweverigheid. Haar doel is mensen met behulp van mindfulness innerlijke rust en balans te bezorgen, vooral tijdens de donkere maanden.

1. Vecht niet tegen je gevoelens

Schuldgevoel speelt vaak een grote rol bij mensen die wat somber zijn. “Waarom voel ik me toch zo negatief? Ik heb toch niets om over te klagen?” Zo geef je jezelf er elke dag flink van langs, met als enig resultaat dat je je steeds rotter voelt. Stap 1 is om je gevoelens niet te veroordelen. Geef alles wat er in je hart speelt de ruimte, dus ook die sombere gevoelens. Acceptatie zorgt ervoor dat je je stukken minder naar voelt, omdat je niet langer boosheid en schuldgevoel aan je negatieve herfstgevoelens toevoegt. Dit geeft opluchting en maakt je herfstdip meteen minder intens.

2. Concentreer je op overzichtelijke taken

Zucht je onder een herfstdip, dan ben je geneigd om je constant druk te maken over de zin van het leven. Daarbij maak je van elk probleempje een heus drama en zie je als een berg op tegen elke nieuwe dag. Stap 2 is om je op behapbare taken te richten en je gedachten niet af te laten dwalen. Daarmee voorkom je dat je je verliest in eindeloos gepieker over je leven en hoe het nu verder moet. Dus laat de hond uit met aandacht, voel je voeten terwijl je loopt en neem je omgeving op. Strijk je blouses met aandacht, kijk wat je handen doen en blijf rustig ademen. Schrijf die belangrijke e-mail zonder tussendoor het web af te zoeken en sms’jes te beantwoorden. Focus op die eenvoudige taken en je voelt je direct rustiger en positiever.

3. Zorg goed voor jezelf

Verzorg je ziel bewust in tijden dat je je wat minder voelt. In plaats van jezelf op je kop te geven en maar door te rennen, neem je bewust wat gas terug. Stap 3 is om eens kritisch te kijken naar alle dingen die er op een dag moeten gebeuren. Schrap taken die niet van levensbelang zijn en waaraan je geen plezier beleeft. Onderneem vervolgens enkele keren per dag iets waar je rust in vindt of waarvan je opbloeit. Dat kan een verkwikkend dutje zijn, een half uurtje lezen in je favoriete boek of buiten spelen met je kind. Zo geef je je drukke gedachten een adempauze, breng je je stresslevels omlaag en laad je je ziel op. Zet tijdens dit ‘resetten’ je telefoon uit, zodat je je volledig kunt overgeven aan zo’n ontspannende activiteit. Je voelt je daarna meteen een stuk opgeruimder, en dat heeft ook weer een positief effect op de mensen om je heen!

Over Marisa Garau
Marisa Garau schrijft boeken over mindfulness en ontwikkelt praktische online programma’s met eenvoudig toe te passen mindfulnessoefeningen zonder meditaties. “Mindfulness meditaties zijn hét wondermiddel om stress en onvrede uit je leven te bannen. Maar wanneer je een carrière met kinderen combineert, heb je vaak niet de mogelijkheid om een uur per dag in je gezondheid te investeren. De hoogste tijd dus voor een nieuwe, meer praktische aanpak waarmee je je hoofd helder en je hart rustig houdt.” Via haar website GrowingMindfulness.nl kun je gratis leuke en leerzame mindfulness goodies downloaden.