Zó herken je een magnesiumtekort (en dit kun je eraan doen)

Deel dit artikel:

Magnesium is erg belangrijk voor onze gezondheid. Ons lichaam heeft het nodig voor de vorming van botten en spieren, maar bijvoorbeeld ook voor de energiestofwisseling. Omdat een magnesiumtekort kan leiden tot gezondheidsklachten, is het belangrijk om aan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid te komen.

Waarom hebben we magnesium nodig?

Magnesium is een belangrijk mineraal dat nodig is voor de vorming van botten en spieren. Daarnaast draagt het bij aan de energiestofwisseling in ons lichaam, de overdracht van zenuwprikkels, een goede werking van onze spieren en de aanmaak van hormonen. Magnesium wordt ook wel het ‘antistressmineraal’ genoemd omdat het zorgt voor de ontspanning van spieren en zenuwen.

Dagelijkse hoeveelheid magnesium

Het Voedingscentrum adviseert vrouwen een dagelijkse hoeveelheid van 280 milligram en mannen een dagelijkse hoeveelheid van 350 milligram aan magnesium. Voor magnesium dat je lichaam opneemt uit normale voeding is geen maximum vastgesteld. Als je magnesium als supplement slikt, is er wél een bovengrens waar je je aan moet houden: 250 milligram per dag.

Waar haal je magnesium uit?

Magnesium komt in verschillende voedingsmiddelen voor. Het zit bijvoorbeeld in volkorenbrood en andere volkoren graanproducten, in groenten, noten, melk en melkproducten, water en vlees. Je lichaam neemt zo’n 20 tot 60 procent magnesium uit voeding op. Dit hangt vooral af van de hoeveelheid magnesium die in de voeding zit. Hoe meer magnesium voeding bevat, hoe lager het percentage dat wordt opgenomen.

Mooi meegenomen: 5 manieren om meer magnesium binnen te krijgen

Symptomen magnesiumtekort

Een tekort aan magnesium komt niet snel voor. Het mineraal zit in zo veel voedingsmiddelen dat de meeste Nederlanders gewoon de dagelijks aanbevolen hoeveelheid binnenkrijgen. Een magnesiumtekort kan wel ontstaan bij mensen van wie de nieren of darmen slecht functioneren. Omdat magnesium een rol speelt bij honderden processen in het lichaam, kan een tekort leiden tot uiteenlopende klachten. Bij een beginnend tekort komen vooral de volgende klachten voor.

  • Spierkrampen
  • Rusteloze benen
  • Spierzwakte
  • Lusteloosheid
  • Nervositeit
  • Migraine
  • Menstruatiepijn
  • PMS
  • Geprikkeldheid
  • Laag libido
  • Koude handen en voeten

Naar de huisarts

Op de lange termijn kan een magnesiumtekort leiden tot ernstige klachten zoals hartritmestoornissen. Als je wilt weten of je een magnesiumtekort hebt, kun je het best contact opnemen met een arts. Een tekort kan worden vastgesteld met een test die de bloed- en celwaarden meet.

Wat kun je zelf doen?

Als je denkt dat je een magnesiumtekort hebt, is het goed om eens kritisch naar je levensstijl en dagelijkse voedingspatroon te kijken. Eet jij bijvoorbeeld veel witmeelproducten en suikerrijk voedsel maar krijg je weinig groenten binnen? Dan is de kans groot dat je kampt met een licht tekort. In zo’n geval is het goed om meer van de volgende voedingsmiddelen te eten.

  • Groene groenten
  • Bonen en peulvruchten
  • Bananen
  • Volkoren granen
  • Pure chocolade
  • Cashewnoten, amandelen en pinda’s
  • Pindakaas

Bron | Het Voedingscentrum
Beeld | iStock

Ook interessant om te lezen

Bekijk ook

Beauty-expert Carmen Zomers laat zien hoe je zelf een optische ooglift kunt toepassen met alleen oogschaduw en mascara.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.