Hoeveel opscheplepels is 250 gram groente eigenlijk?

Deel dit artikel:

Het advies van het Voedingscentrum luidt: eet elke dag minimaal 250 gram groente. Maar hoeveel is dat eigenlijk? 3 Of 4 opscheplepels, of meer? En hoe zit het met spinazie en boerenkool, want die groentesoorten slinken in de pan. En van wortels, bloemkool en broccoli snijd je vaak nog loof en harde stukken eraf.

Wie voldoende groente en fruit eet, verlaagt het risico op hart- en vaatziektes, darmkanker en diabetes type 2 (suikerziekte). Het advies volgens de Schijf van Vijf is om elke dag 2 porties fruit en 250 gram groente te nemen.

250 gram groente: hoeveel is dat eigenlijk?

Na het schoonmaken (denk aan de het loof dat je eraf snijdt, de zaadjes die je verwijdert en de uiteindes die je eraf snijdt) en het bereiden, blijft er minder groente over. En sommige groentes slinken nog in de pan. Wil je 250 gram per persoon overhouden? Weeg dan gerust wat meer af! Handig om te onthouden: 250 gram groente komt overeen met ongeveer 5 opscheplepels.

Om van de deze groenten 250 gram over te houden, heb je nodig:
Aubergine: 250 – 325 gram
Boerenkool:  500 – 575 gram
Broccoli en bloemkool: 325 – 375 gram
Courgette: 250 – 325 gram
Sperziebonen: 275 gram
Spinazie: 450 – 500 gram
Spruiten: 275 – 325 gram
Wortels: 250 – 325 gram

In de groentedatabase van het Voedingscentrum kun je alle groentes opzoeken.

3 Tips om makkelijk meer groente te eten

250 gram groente lijkt soms veel: 250 gram spruitjes bijvoorbeeld; dat is best een flinke berg. Maar als je het eten van groente verspreidt over de dag, dan zit je zo aan de juiste hoeveelheid. Verschillende groenten met elkaar combineren werkt ook goed.

Tip 1. Groente op je brood
Beleg je boterham met groentes. Komkommer, tomaat en sla doen het altijd goed met kaas of hüttenkäse. Denk ook eens aan hummus met schijfjes wortel of gegrilde groenten op je brood. Een salade als lunch kan natuurlijk ook. Of maak een heerlijke fritatta.

Tip 2. Als smakelijk tussendoortje
Neem als tussendoortje tomaatjes, worteltjes, radijsjes, stukjes paprika, bleekselderij of komkommer. Zet ze op tafel bij een verjaardag, of neem ze mee naar je werk. Eventueel met zelfgemaakte yoghurtdip of hummus. Let maar eens op hoe snel zo’n bakje leeg is.

Tip 3. Lekker combineren
Als je verschillende soorten groenten bereidt, eet je er al snel meer van. Denk aan een wokgerecht met paprika, ui, courgette, spitskool, boontjes, taugé of champignons. Of serveer een extra salade bij de maaltijd. Groentes over? Maak er een lekkere soep van, of meng ze door een salade voor de volgende dag.

Zo ziet 250 gram groente eruit

In deze groentemeter kun je bijhouden hoeveel groente je eet op een dag.

Bron (foto): Voedingscentrum

Artikelen van margriet.nl in je mailbox ontvangen? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

 Doe mee met de Simpel Slank Challenge van Margriet!