Zo gezond zijn rode appels!

Deel dit artikel:

Pinterest

Hoe meer verschillende soorten groentes en fruit je eet, hoe beter. Maar mogelijk hebben rode appels wel een streepje voor op groene appels. En toeval of niet: rode paprika bevat ook meer vitamine C dan groene paprika.

Groen, rood, geel; volgens het Voedingcentrum is het allemaal om ’t even. “Het is vooral belangrijk om te variëren in soorten groentes en fruit, dus de ene keer een appel en een andere keer een sinaasappel,” mailt persvoorlichter Patricia Schutte. “Voor de totale voeding zullen eventuele verschillen tussen de rassen en kleur niet veel uitmaken. Het is dus ook niet zo dat groene appels gezonder zijn dan andere appels.”

‘Rood misschien gezonder’

Toch is dat misschien niet helemaal waar. Dat blijkt als we dezelfde vraag voorleggen aan Marc Ravesloot, onderzoeker bij het instituut Praktijkonderzoek Plant en Omgeving van Wageningen UR. “Het rood in de schil van rode appels bestaat uit anthocyanen. Van deze rood-blauwe kleurstoffen is bekend dat ze een antioxidante werking in het lichaam hebben. Mogelijk helpen ze ook hart- en vaatziektes voorkomen. In die zin zou je kunnen zeggen dat rode appels gezonder zouden kunnen zijn dan groene. Ik ken alleen geen studies die dat aantonen.”

Appeltjes van de toekomst

Maar daar komt wellicht binnenkort verandering in. Momenteel wordt namelijk gewerkt aan toekomstige appels met, jawel, rood vruchtvlees. “Het heeft dus wel de aandacht,” signaleert de onderzoeker. Wie trouwens niet de hele dag rode appels wil eten om echt effect van dit rood-blauwe stofje te merken (eet ze dan wel mét schil), kan ook gewoon af en toe bietjes, rode kool of bosbessen eten.

Rode paprika: meeste vitamine C

En toeval of niet, van alle paprikasoorten heeft ook de rode paprika net iets meer vitamines en mineralen dan zijn gele en groene broertje. Van alle groente- en fruitsoorten bevat rode paprika zelfs de állermeeste vitamine C. Tenzij je rauwe spruitjes meeneemt in de vergelijking.

‘Eet gevarieerd’

Toch kent ook de Wageningse onderzoekster geen studies die aantonen dat de ene kleur paprika, appel of wat dan ook, gezonder is dan de andere. En eigenlijk is dat ook niet zo belangrijk, relativeert ze. “Meestal luidt het advies om gevarieerd te eten en vooral voldoende. De meeste mensen halen de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid groente en fruit niet eens.”

Herkenbaar? Dit zijn 6 makkelijke manieren om meer groente binnen te krijgen.

Bron beeld | iStock

Ook goed om te weten

Wat zegt kleur over onze voeding?

Hoge bloeddruk? Eet deze 3 groentes!

Aardappels of pasta: wat kun je beter eten?