7x zó voorkom je dit griepseizoen dat je wordt aangestoken in de sportschool

Deel dit artikel:

De winter is hét griepseizoen. Je hoort overal gesnotter en gehoest. Zeker ook in de sportschool, waar alle apparaten en matten een broedplaats van bacteriën zijn.

Laat dit je niet weerhouden om fanatiek door te blijven sporten deze winter. Met deze maatregelen maak je de kans dat ook jij ziek wordt zo klein mogelijk:

1. Was tussendoor je handen

Klaar op de loopband? Handen wassen. Klaar met roeien? Handen wassen. Klaar met je yogaklasje? Handen wassen. Op alle apparaten en matten zitten namelijk genoeg ziektemakers van je voorganger. En met al die retourtjes naar de wc stijgt het getal op je stappenteller ook nog eens.

2. Eet gezond

Een open deur, maar zeker niet minder belangrijk: eet genoeg fruit en groente om je weerstand op peil te houden. Het Voedingscentrum adviseert volwassenen om twee porties fruit (200 gram) en minimaal 250 gram groente per dag te eten. Door voldoende eiwitten en koolhydraten te eten, houd je het sporten ook langer vol.

3. Drink genoeg

Het Voedingscentrum raadt volwassenen aan om elke dag anderhalf tot twee liter te drinken. Het liefst water, eventueel afgewisseld met koffie of thee zonder suiker. Zeker in het griepseizoen is het belangrijk om je vochtbalans op peil te houden. Zo worden afvalstoffen sneller afgevoerd. Tijdens het sporten verlies je bovendien veel vocht.

4. Haal een doekje over apparaten of matten

Met al die zwetende lichamen, vieze handen en bevuilde sportschoenen die er dagelijks door een sportschool komen, kun je je voorstellen hoeveel bacteriën er op een apparaat en mat zitten. Dus voordat jij erop gaat zitten of liggen: haal er even een doekje overheen, zeker ook over handvatten. In veel sportscholen staat daarvoor een spuitfles gevuld met schoonmaakmiddel klaar. En doe hetzelfde ook als je klaar bent met je sportoefening.

5. Neem je eigen handdoek mee

Misschien liggen er in jouw sportschool wel handdoeken die je gewoon mag pakken en vervolgens weer moet inleveren. Neem liever een handdoek van thuis mee: dan weet je tenminste zeker dat-ie goed schoon is.

6. Goed slapen is minstens zo belangrijk als bewegen

Het is voor iedereen anders hoeveel slaap je nodig hebt. Het ideale aantal uur blijft zeven á acht uur per nacht. Goed slapen is niet alleen fysiek, maar ook mentaal heel belangrijk. Uitgerust houd je het op de loopband bijvoorbeeld fysiek én mentaal langer vol.

7. Overweeg de griepprik te nemen

Zeker als je ouder dan zestig jaar bent of tot een medische risicogroep behoort. Als het goed is, heb je dan al een uitnodiging van je huisarts op de deurmat ontvangen. Meestal gebeurt dat tussen half oktober en half november. Nee, ook de griepprik brengt niet honderd procent garantie dat je niet ziek wordt, maar je kunt het wel uit voorzorg doen.

Bron | Elite Daily
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief