Deze zeven signalen waarschuwen je dat je te veel zout eet

Deel dit artikel:

Het is heel verleidelijk om aan gerechten extra zout toe te voegen om meer smaak te creëren. Toch kun je dat beter niet doen, want te veel zout binnenkrijgen is schadelijk voor ons lichaam.

Zo heb je kans op nierziektes en een verhoogde bloeddruk.

1. Vocht vasthouden

Zien je vingers er meer opgezwollen uit dan normaal? Dan kan het zijn dat je lichaam vocht aan het vasthouden is. Dat kan namelijk gebeuren als je teveel zout hebt gegeten. Je kunt dat heel simpel oplossen door meer water te drinken, dat zorgt ervoor dat het zout uit je lichaam spoelt.

2. Dorst krijgen

Als je iets zouts hebt gegeten, zoals chips of gezouten noten, kan het zijn dat je dorst krijgt. Dat komt doordat zout vocht onttrekt aan je lichaam; zo wordt de zout-waterbalans in het lichaam verstoord. Om de balans weer op peil te brengen, moet je meer vocht binnenkrijgen. Doe dat het liefst door water of thee te drinken, dat werkt het meest effectief tegen vochttekort.

3. Vaker naar het toilet

Merk je dat je vaker naar het toilet moet dan normaal? Dan krijg je waarschijnlijk teveel zout binnen en zijn je nieren druk aan het proberen, het overschot aan zout te verwerken. Naast dat je vaker naar het toilet moet, kan het ook zijn dat je urine er donkerder uit ziet.

4. Meer trek in ongezond eten

Als je (te)veel zout binnen krijgt, kan het zijn dat je trek krijgt in ongezond voedsel, zoals snoep en chips. Ook kan het zijn dat je eten flauw vindt smaken en wat extra zout mist. Dat probleem is op te lossen door het gebruik van zout af te bouwen. Kies bijvoorbeeld voor een stuk fruit in plaats van voor chips.

5. Meer hoofdpijn 

Heb je steeds vaker last van hoofdpijn? Ook dat kan komen doordat je teveel zout neemt. Uit een onderzoek bleek namelijk dat van de volwassenen die 3,5 gram zout per dag binnenkregen, bijna een derde meer hoofdpijn had dan degenen die maar 1,5 gram zout per dag hadden binnenkregen.

7. Sneller kramp

Heb je last van kramp in je spieren na het sporten? Dat kan een teken zijn dat je teveel zout binnenkrijgt. Dat heeft te maken met de balans tussen kalium en zout. Zout zorgt voor het aanspannen van de spieren, kalium daarentegen zorgt ervoor dat de spieren ontspannen. Als je teveel zout binnenkrijgt, raakt die balans verstoord en gaan je spieren meer aanspannen tijdens en na het sporten.

8. Verhoogde bloeddruk 

Als je teveel zout eet, heb je een kans op een verhoogde bloeddruk. Wanneer dat gebeurt, kun je het beste minderen of helemaal stoppen met zout innemen. Uiteindelijk kan een verhoogde bloeddruk namelijk leiden tot hart- en vaatziekten, beroertes en beschadigingen aan de nieren.

Hoeveel zout mag je gebruiken?

Volwassenen mogen per dag niet meer dan zes gram zout binnenkrijgen. Dat is ongeveer een theelepel met tafelzout. De makkelijkste manier om minder zout binnen te krijgen, is door verse en gezonde voeding te eten. Het meeste zout zit namelijk in bewerkt voedsel.

Als je merkt dat je teveel zout hebt gegeten, zorg er dan voor dat je meer water drinkt en je zoutinname vermindert.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron: Famme
Beeld: iStock