Winterdepressie: dít zijn de symptomen en zo pep je jezelf weer op

Deel dit artikel:

Verlang je terug naar de zwoele, lichte en vooral lange zomerdagen? En heb je in het najaar nergens zin in? Sterker nog, ben je niet te genieten en continu moe? Dan kan het zijn dat je lijdt aan een winterdepressie. En dat is helaas net zo zorgwekkend als het klinkt…

Van een winterdip heb je vast weleens gehoord. Als je gedurende de gure maanden niet helemaal lekker in je vel zit, denk je waarschijnlijk ook dat je daar last van hebt. Ben je vooral moe, dan kan dat zeker het geval zijn. Maar gaan de klachten (veel) verder? Dan zou het zomaar om een winterdepressie kunnen gaan, wat vergelijkbaar is met een ‘gewone’ depressie. Naast moe en extra prikkelbaar ben je dan echt niet vooruit te branden, hebt nul energie en en helemaal nergens zin in. Bovendien is de kans groot dat je eetlust verandert als je last hebt van een winterdepressie. Of je hebt continu trek in ongezonde dingen, óf je krijgt juist niets weg.

Kortere dagen

Een winterdepressie, ook wel een seizoensafhankelijke depressie (SAD) genoemd, wordt veelal veroorzaakt door de kortere dagen en een gebrek aan daglicht. Dit heeft invloed op de aanmaak van melatonine in onze hersenen. Er komt meer van dit hormoon vrij als het donker wordt, om ons brein een seintje te geven dat het tijd is om te gaan slapen. Hierdoor wordt ‘normale’ vermoeidheid in de herfst en winter veroorzaakt. Maar bij sommige mensen maken de hersenen in herfst en winter zo veel van het stofje aan, dat ze zich continu moe en chronisch energieloos voelen.

Dit kun je ertegen doen

Het is lastig om een winterdepressie van het ene op het andere moment te laten verdwijnen. Maar je kunt wel maatregelen nemen om geleidelijk weer je vrolijke zelf te worden.

1. Meer daglicht

Een gebrek aan daglicht is de vijand, dus zorg ervoor dat je die verslaat. Stel je zo veel mogelijk bloot aan daglicht, bijvoorbeeld door in huis zo lang mogelijk de gordijnen open te laten. En ga overdag wat vaker naar buiten, al is het maar om een paar boodschappen te doen.

2. Boek een wintersportvakantie

Als je gaat skiën, wandelen of langlaufen, ben je de hele dag buiten. Veel mensen met aanleg voor een winterdepressie knappen enorm op van die actieve dagen vol daglicht in de buitenlucht.

3. Speciale lampen

Zit je, bijvoorbeeld vanwege je werk, veel binnen? Schaf dan een zogenaamde lichttherapielamp aan. Het licht dat deze lampen afgeven, zorgt voor meer energie.

4. Erover praten (met een professional)

Als je je niet goed voelt, hoef je je daar allesbehalve voor te schamen. Door het aan familie en vrienden te vertellen, kunnen zij er in het vervolg rekening mee houden en snappen ze beter waarom je vaak kortaf reageert. Daarnaast zal het een opluchting voor je zijn als het hoge woord eruit is. Heb je het idee dat dit niet voldoende is en kom je er zelf – met de hulp van naasten – niet uit? Dan kun je altijd de huisarts raadplegen en kijken of je kunt worden doorverwezen naar een professionele hulpverlener, bijvoorbeeld een psycholoog.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | womenshealthmag.com
Beeld | iStock