Zo veel beweging heb je nodig om winterdepressie op afstand te houden

Deel dit artikel:

Het is best lastig om je energiek te voelen wanneer het buiten koud en donker is en je je humeurig voelt door een gebrek aan zonlicht. Zie jezelf dan maar eens naar de sportschool te slepen.

Toch is dat juist de oplossing om je beter te voelen, blijkt uit een nieuwe studie die gepubliceerd is in het wetenschappelijke tijdschrift Depression and Anxiety. Probeer jezelf dus toch maar van de bank af te krijgen.

Winterdepressie

De onderzoekers analyseerden data van zo’n 8000 deelnemers die een vragenlijst hebben ingevuld over hun manier van leven, hun gewoontes en hun fysieke activiteit. Vervolgens werden deze deelnemers twee jaar lang door de onderzoekers gevolgd, en werd er informatie over hun gezondheid verzameld. Uit al deze data werden de deelnemers opgespoord die met een depressie of gerelateerde ziekte gediagnosticeerd werden.

Genetisch risico

Hierbij werd ook gekeken welke deelnemers genetisch gezien een groter risico hadden om een depressie te krijgen. Het was dan ook niet verrassend dat de deelnemers met een groter risico vaker de diagnose ‘depressief’ kregen in de twee jaar dat ze gevolgd werden. Wat echter opviel, was dat de deelnemers die veel beweging kregen, minder snel depressief werden, ondanks het genetische risico.

Beweging

Na analyse van deze bevindingen bleek dat 35 minuten beweging per dag voldoende was om het risico op een depressie te verminderen. Dit hoeft niet noodzakelijk een intensieve work-out te zijn; ook een wandeling of rustige yogales is voldoende. Iedere week dat de deelnemers van het onderzoek vier uur per week aan beweging deden, hadden ze 17 procent minder kans op een toekomstige depressieve periode.

Lees ook
Zie je op tegen de koude, donkere dagen? Zó kun je een winterdepressie voorkomen

Gelukshormoon

Dit heeft waarschijnlijk alles te maken met het gelukshormoon dopamine dat vrijkomt tijdens het sporten, een stofje dat je in de zomer ook uit de zon haalt. Wanneer je je in de winter neerslachtig of humeurig voelt, kan sporten de oplossing zijn voor die mentale boost.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | iStock