Geen slecht nieuws: in de winter verbrand je meer calorieën

Deel dit artikel:

Hoewel de winter het seizoen is waarin je sneller aankomt, is het óók de periode waarin je de meeste calorieën verbrandt. En dat heb je te danken aan de kou. Thermolegging, trui en sportschoenen uit de kast, dus!

Wanneer de temperaturen dalen en het er grauw uitziet buiten, zit je waarschijnlijk het liefst met een grote kop thee onder een dekentje op de bank. Toch heb je er baat bij om juist nú in de buitenlucht – brrr – te bewegen. Want je sportsessie is een stuk effectiever in de kou.

Harder werken

Uit onderzoek van de University of Albany in New York blijkt dat mensen die wandelen in temperaturen rond het vriespunt (zeg zo’n -5 graden) meer calorieën verbranden. En het gaat om flinke hoeveelheden: zo’n 34 procent extra als je een tocht maakt met -5 in plaats van 10 graden in de plus. Dit komt doordat je lichaam harder moet werken om zichzelf warm te houden als het koud is. Zolang het buiten aangenaam aanvoelt, verbruikt je lijf minder energie om op temperatuur te blijven.

Gewichtsverlies bij vrouwen

Hetzelfde team van wetenschappers heeft ontdekt dat een groot deel van de vrouwen die stevig wandelen rond het vriespunt daarmee gewicht verliest en tegelijkertijd spiermassa opbouwt. Volgens Cara Ocobock, mede-auteur van de studie en oncologe, gebeurt dit niet bij mannen. Dat komt doordat ze minder goed gewapend zouden zijn tegen de kou. Vrouwen hebben gemiddeld meer lichaamsvet dat gebruikt kan worden als brandstof om te sporten.

Moment van de dag

Dit alles betekent natuurlijk niet dat je de tijd van je work-out kunt halveren of minder vaak hoeft te bewegen. Maar je kunt het wél zien als een goede reden om wat vaker de deur uit te gaan, juist als het straks kouder wordt. En ga je op dít tijdstip, dan verbrand je nog meer calorieën. Win-win!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bronnen | purewow.comhln.be
Beeld | iStock