Wetenschappers zijn het erover eens: apart slapen is beter voor je seksleven én voor de lijn

Deel dit artikel:

Wetenschappers zijn het erover eens: apart slapen is het beste wat je kunt doen. Voor je gezondheid én voor je seksleven. Het idee van een tweepersoonsbed is al eeuwenoud. In de Romeinse tijd werd het echter niet gebruikt om samen te slapen, maar puur en alleen voor het bedrijven van de liefde. Daarna gingen echtgenoten ieder weer terug naar hun eigen slaapvertrek.

Er wordt algemeen aangenomen dat we pas een bed zijn gaan delen sinds de industriële revolutie, dus sinds zo’n tweehonderd jaar geleden. Mensen trokken toen massaal naar steden, waar wegens beperkte ruimte de slaapkamer gedeeld werd.

Dieper slapen

De Canadese onderzoeker Colleen Carney leidde een 
onderzoek naar de nachtrust van stellen en kwam tot een interessante conclusie. “Stellen zeggen dat ze beter slapen als ze samen slapen. Maar als we hun hersenactiviteit 
monitoren, blijkt dat ze ’s nachts geregeld wakker worden door elkaars bewegingen of geluiden.” De onderzoekers zagen op hersenscans zelfs dat stellen tijdens een gezamenlijke nacht bijna nooit in een echt diepe slaap raken. En dat is zorgelijk, want juist tijdens die diepe slaap 
herstelt ons lichaam het meest en bouwen we reserves op voor de volgende dag. Het advies van Carney is duidelijk: “Stellen zouden moeten overwegen om apart te slapen voor een betere nachtrust en een gelukkigere relatie.”

Stressbestendiger

Ongestoorde diepe slaap is niet alleen noodzakelijk om bij te komen, maar ook 
om overdag stress op te vangen. Hersenonderzoeker en slaapwetenschapper Matthew Walker legt in zijn boek Slaap, nieuwe wetenschappelijke inzichten over slapen en dromen uit dat hersenen tijdens diepe slaap een kalmerend signaal uitzenden naar het zenuwstelsel. Dit signaal zorgt ervoor dat fysieke stressklachten minder snel uit de hand lopen en je minder kans hebt op een hoge bloeddruk, hartaanval 
of beroerte.

Minder seks? Integendeel!

Het klinkt tegenstrijdig, maar stellen die apart slapen schijnen juist een beter seksleven te hebben. De gedachte hierachter is dat je actie moet ondernemen omdat je niet elke avond vanzelfsprekend naast elkaar ligt. Je moet 
elkaar dus bewust opzoeken. Volgens seksuologen zorgt dit ervoor dat je seks eerder als een prioriteit in je relatie gaat zien. Seksuoloog Goedele Liekens hield in RTL Late Night zelfs een vurig pleidooi voor gescheiden slapen: “Seks wordt romantischer: je kunt met elkaar afspreken, briefjes op elkaars hoofdkussens achterlaten of zelfs een spoor van lingerie van zijn kamer naar de jouwe.”

Wat een 
gezelligheid

Een goede nachtrust zorgt voor een goede 
relatie, en vice versa. Dat ontdekten Amerikaanse onderzoekers toen ze naar de slaapefficiëntie van stellen keken. Uit hun 
onderzoek bleek dat mannen die goed slapen overdag gemiddeld minder aanvaringen met hun partners hebben. En dat komt goed uit: want bij de vrouwen die ze onderzochten bleek dat vrouwen die overdag minder 
aanvaringen met hun partners hebben, 
’s nachts weer beter slapen. Sowieso doet slaap wonderen voor je stemming. Over 
het algemeen geldt: hoe meer slaap ’s nachts, des te gezelliger overdag.

Hoe minder slaap, hoe meer kilo’s

Wie ’s nachts wordt gestoord door een partner die na een uit de hand gelopen Netflix-marathon luidruchtig de slaapkamer in komt stommelen, heeft de volgende dag meer behoefte aan calorieën. Tijdens je slaap maak je namelijk leptine aan: het hormoon dat aangeeft wanneer je verzadigd bent. Heb je last van slaaptekort, dan maakt je lichaam juist ghreline aan: het hormoon dat voor een hongergevoel zorgt. Na één slechte nacht eet je gemiddeld al driehonderd calorieën meer dan je normaal gesproken zou doen. Voor je het weet ben je een jaar en vijf kilo verder, en dat allemaal omdat hij zo nodig House of cards wilde afkijken.

Wel zo gezond!

“Slapen is verreweg de effectiefste manier om onze geestelijke en lichamelijke gezondheid te resetten, elke dag weer.” Slaapwetenschapper Matthew Walker windt er geen doekjes om. Hij beschrijft hoe slaapgebrek in verband wordt gebracht met een 
grotere kans op alzheimer en diverse soorten kanker. Bovendien is een goede nachtrust van levensbelang voor onder andere een functionerend immuun-
systeem, je hart en bloedvaten en je darmflora. Wetenschapper Walker vertelt geregeld in interviews dat hij zichzelf elke nacht acht uur slaap gunt. Hij spreekt ’s avonds niet meer met vrienden af, drinkt geen cafeïne na het middaguur en, je raadt het al… hij slaapt in een andere kamer dan zijn vriendin.

Schoonheid komt met de uren

De term schoonheidsslaapje bestaat niet voor niets. Om 
te meten hoe slaaptekort ons uiterlijk beïnvloedt, vroegen 
onderzoekers een onafhankelijke jury om foto’s van verschillende gezichten te beoordelen. En wat bleek? Mensen die na een korte nacht waren gefotografeerd, werden als vermoeider, 
minder gezond en een stuk minder aantrekkelijk bestempeld.

Je eigen ritme

Sta jij ’s ochtends voor dag en dauw naast je bed en wordt hij met geen mogelijkheid voor achten wakker? Niet zo gek. Ieder mens heeft een eigen biologische klok, die onder meer aangeeft wanneer het voor jou tijd is om naar bed te gaan en weer fris op te staan. Dit zogenaamde ‘circadiaans’ ritme verschilt per 
persoon. Het kan dus best dat je een extreem ochtendmens bent, maar samenwoont met een typische nachtuil. Door apart te slapen kunnen jullie ieder het ritme aanhouden waar jullie 
lichaam voor gemaakt is, zonder elkaar te storen.

Ieder z’n ding

Nog los van je partners nachtelijke gestommel, gesnurk of gewoel, kunnen ook jullie slaapgewoontes elkaar in de weg zitten. Misschien slaapt jouw eega het liefst met de ramen wagenwijd open, maar zit jij bij elk 
geluidje van buiten rechtop in je bed. Of slaap jij prinsheerlijk op een hard matras, maar klaagt hij elke ochtend over een stijve rug. Door apart te slapen kan ieder z’n slaapomgeving perfect laten aansluiten op zijn of haar behoeften.

Droom zacht

Wist je dat je partner je, door samen te slapen, van dromen weerhoudt? Wie lang en ongestoord slaapt, zal namelijk sneller en vaker in remslaap raken. Dat is de slaap waarin we beginnen te dromen. Slaapexpert Matthew Walker vergelijkt deze fase met een therapeutische toestand: “Door te 
dromen ontdoen we onze ervaringen van hun emotionele lading, waardoor we er makkelijker mee kunnen omgaan.” Er zijn zelfs onderzoeken gedaan naar de nachtrust en dromen van mensen die een traumatische gebeurtenis hadden meegemaakt. Na een jaar bleken de mensen die over de 
gebeurtenis hadden gedroomd veel minder posttraumatische klachten te hebben. Ook helpt dromen je om overdag meer inzicht te hebben in sociale interacties. Wie gestoord wordt in deze slaapfase, kan de volgende dag veel minder goed emoties bij anderen herkennen en onderscheiden.

‘Veel mensen vinden het raar’

Marie (35) en haar vriend (43) zijn acht jaar samen. Ze slapen sinds vijf jaar op aparte kamers. “Mijn man snurkt erg hard en slaapt heel licht. Geen goede combinatie. Als ik hem por dat hij zich om moet draaien, is hij meteen klaarwakker. In het begin van onze relatie sliepen we nog wel in één bed, maar eindigde een van ons vaak op de bank. Nu slapen we standaard op aparte kamers. In ons eigen huis, maar ook als we op vakantie gaan en in een hotel overnachten. Veel mensen vinden het raar en vragen of dit het einde van onze relatie betekent. Maar niet slapen, dát is het einde van je relatie. Er komt veel irritatie bij kijken als je niet lekker naast elkaar ligt. Ik krijg ook vaak de vraag of het niet slecht voor mijn seksleven is. Wat een onzin, seks heeft toch niets met slapen te maken? Ik slaap tegenwoordig heerlijk: ik word niet gestoord, slaap de hele nacht door en word uitgerust wakker. Natuurlijk vind ik het ook weleens jammer. Als hij niet zou snurken, zou ik toch het liefst naast hem liggen. Grappig genoeg slaap ik zelfs slechter als hij voor zijn werk in het buitenland is. Blijkbaar 
doet de wetenschap dat hij ergens in hetzelfde huis slaapt, me toch goed.”

Tekst | Julie de Graaf
Illustratie | Caroline Cracco.

Dit artikel verscheen eerder in Margriet 2019-02. Je kunt deze editie nabestellen via magazine.nl.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.