Welke wijn kun je het best drinken als je op je lijn let?

Deel dit artikel:

Dat alcohol niet goed is voor de lijn, weten we natuurlijk wel. Maar welke wijn kun je nu het best drinken als je een beetje op je calorie-inname wilt letten?

Eén ding is zeker: er is een groot verschil tussen de verschillende soorten wijnen als het om calorieën gaat. Het aantal calorieën in wijn kan namelijk variëren tussen de 90 en 300 per glas.

1. Mousserende wijnen

Met ‘slechts’ zo’n 90 tot 125 calorieën per glas, is een mousserende wijn de slankste wijn om te drinken. Mousserende wijnen bevatten over het algemeen minder calorieën dan de meeste andere soorten wijn. Kies voor de droge varianten die zo min mogelijk suiker bevatten zoals ‘Brut’, ‘Extra Brut’ of ‘Brut Nature’.

2. Witte wijnen

Gek op witte wijn? Kies dan voor wijnen uit koelere wijnstreken zoals Frankrijk, Duitsland en Italië. Deze wijnen bevatten de minste calorieën. De druiven bereiken niet hetzelfde niveau qua rijpheid als druiven in warmere wijnstreken zoals de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Australië. En hoe rijper de druif, hoe hoger het suikergehalte en dus ook het aantal calorieën. De slankste witte wijnen zijn pinot grigio, sauvignon blanc en riesling.

3. Rode wijnen

Witte wijnen bevatten over het algemeen minder calorieën dan rode wijnen. Maar als je een echte rodewijnliefhebber bent, dan kun je het best gaan voor de lichtere varianten gamay, pinot noir of barbera, waar minder alcohol en suiker aan te pas komt. Volle varianten zoals de cabernet sauvignon en zinfandel kun je het best vermijden.

4. Droge rosé

Grote roséliefhebber? Ga dan voor een droge variant waaraan geen suikers zijn toegevoegd. Vaak zit je goed met soorten uit de Provence.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Fox News
Foto | iStock