Wat is de kracht van proteïne?

Deel dit artikel:

Proteïne, je hebt er vast wel eens van gehoord, maar weet je ook wat het is? Waar het in zit en waarom we het nodig hebben?

Waarom is proteïne belangrijk?

Proteïne is een ander woord voor eiwitten en is net als koolhydraten en vetten een voedingsstof. Het heeft een gunstige invloed op gewichtsbeheersing, omdat het veel voedingsstoffen bevat. Dit bezorgt je lang een vol gevoel, waardoor een dieet eenvoudig vol te houden is. Daarnaast helpt proteïne bij de opbouw en het herstel van spieren, is het goed voor het huid en het haar en levert het essentiële aminozuren voor een aantal chemische processen van het lichaam. Daarnaast helpen eiwitten het bloed bij het verspreiden van zuurstof door het lichaam.

Hoeveel proteïne heb je nodig?

De hoeveelheid proteïne die je dagelijks nodig hebt, is afhankelijk van je situatie. Sporters, kinderen, zwangere vrouwen en vegetariërs hebben meer nodig, dan anderen. Om te bepalen hoeveel eiwitten je gemiddeld nodig hebt, kun je het beste de volgende formule hanteren: 0,8 tot 2 g eiwitten x je lichaamsgewicht.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via 
margriet.nl/nieuwsbrief.

Waar zit proteïne in?

Proteïne bevat vier calorieën per gram, net als koolhydraten en is vooral te vinden in dierlijke producten, zoals vlees, kip, vis en zuivel, maar ook in natuurlijke producten, zoals soja, noten en hele granen.

Waarom kan proteïne helpen bij afvallen?

Eiwitten passen ook goed in een dieet. Dit komt omdat het lichaam meer energie moet verbruiken om eiwitten te verteren. Hierdoor moet de stofwisseling harder werken en dat is gunstig als je lichaamsgewicht wilt verliezen. Ook houd je een lang vol gevoel, waardoor je bloedsuikerspiegel stabiel blijft. Dit betekent dat je minder gaat snoepen.

Beeld | iStock