Wat is de beste manier om overtollig buikvet te verliezen?

Deel dit artikel:

Wil je van je buikje af? Een eetpatroon dat goed is voor je hart, lijkt de beste manier om buikvet te verliezen. Dit zegt een universitair docent voedingsleer van de California Polytechnic State University.

Koolhydraatarm eten, twee dagen per week vasten, groene thee drinken; het zou allemaal kunnen helpen om sneller af te vallen. Maar wat is nou de beste manier om zo veel mogelijk buikvet te verliezen? Kari D. Pilolla, universitair docent voedingsleer aan de California Polytechnic State University, besloot eens te kijken wat er op dat gebied allemaal wetenschappelijk is aangetoond. Haar conclusie: een eetpatroon dat goed is voor je hart- en bloedvaten werkt waarschijnlijk ook het best tegen een buikje!

Dikke buik slechter dan dikke billen

Volgens Pilolla kun je van populaire diëten zoals het paleodieet of het vastendieet wel afvallen, maar is er onvoldoende bewijs dat deze beter werken tegen buikvet dan alle andere diëten. Terwijl juist dat buikvet zo ongezond is, althans, te veel daarvan. Vet rond je buik is nadeliger voor je gezondheid dan vet op je heupen en billen, omdat er in je buikgebied veel belangrijke organen zitten.

Effectief tegen buikvet

“Er bestaat nog steeds geen wonderdieet, superfood of supplementen die gericht buikvet bestrijden,” schrijft Pilolla in het Health & Fitness Journal, een publicatie van de American College of Sports Medicine. Wel kan een dieet met veel vezels en weinig verzadigde vetten volgens haar een effectieve manier zijn om buikvet te verminderen. Ze noemt als voorbeelden het Dash-dieet en het mediterrane voedingspatroon. Van deze diëten is wetenschappelijk aangetoond dat je er gezond van kunt afvallen en dat ze de kans op hart-en vaatziekten verkleinen.

Dash-dieet en mediterraan eetpatroon

Het Dash-dieet komt uit Amerika en is daar erg populair. Het werd door gezondheidsexperts al meerdere keren uitgeroepen tot beste dieet. Net als het mediterrane eetpatroon bevat het veel vers fruit en groenten, volkorenproducten, noten en zaden, peulvruchten, kip en vis. Daarnaast is het advies om rood vlees, zoetwaren en suikerhoudende frisdranken te beperken. Deze manier van eten sluit nauw aan bij de richtlijnen van de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum.

Wie een slanke taille wil, doet er volgens voedingsdeskundige Pilolla goed aan om – naast een gezond eetpatroon – regelmatig te bewegen.

Bron | independent.co.uk, iStock (foto)