5x waarom zonnebloempitten zo gezond voor je zijn

Deel dit artikel:

Hoewel we tegenwoordig minder zonnebloempitten eten dan vroeger, zouden we de zaden (nee, geen pitten) eigenlijk weer aan ons dieet moeten toevoegen. Ze hebben namelijk meerdere gezondheidsvoordelen.

Lekker door je ontbijtgranen, als snack of als topping op je soep.

1. Zonnebloempitten bevatten voedingsstoffen die vaak in onze voeding ontbreken

Zonnebloempitten zijn de zaden van de zonnebloem en worden geoogst en gedroogd. Volgens Sonya Angelone, diëtiste en een woordvoerster van de Academie voor voeding en diëtetiek, zijn zonnebloempitten een heel goede bron van vitamine E, magnesium en selenium. “Het zijn voedingsstoffen die vaak ontbreken in onze voeding”, vertelt ze aan Women’s Health.

2. Zonnebloempitten verlagen je cholesterol

Zonnebloempitten bevatten ongeveer evenveel ijzer als hennepzaden, lijnzaad en chiazaad. Daarnaast zitten ze boordevol plantaardige eiwitten, gezonde vetten en vezels. Hoewel ze misschien veel calorieën bevatten (97 kilocalorieën in één eetlepel zonnebloempitten), zijn ze dus wel gezond.

3. Zonnebloempitten verkleinen de kans op hart- en vaatziekten 

“Een duidelijk gezondheidsvoordeel is vooral gerelateerd aan de gezondheid van het hart en het risico op hart- en vaatziekten”, vertelt diëtiste Alissa Rumsey. Zonnebloempitten bevatten plantaardige stoffen, ook wel fytosterolen genoemd. Deze zorgen ervoor dat je cholesterol verlaagd. Diëtiste Jessica Cording voegt hieraan toe: “Zonnebloempitten zijn een geweldige bron van vitamine E, die antioxiderende eigenschappen heeft. Vitamine E neutraliseert schadelijke chemicaliën in het lichaam en helpt ook het risico op verharding van de slagaders te verminderen.”

4. Van zonnebloempitten eet je niet snel te veel

De zaden zijn door de vele voedingsstoffen erg vullend, waardoor je sneller en langer vol zit. Dit weerhoudt je ervan om ongezonde snacks te nemen, die ook niet goed voor de lijn zijn.

5. Zonnebloempitten kunnen bijdragen aan een beter geheugen

De vitamine E waar de zaden bomvol mee zitten, is een belangrijke vitamine en antioxidant die de hersenen beschermt. Ook bevatten zonnebloempitten choline, wat een belangrijke rol speelt bij het geheugen.

Ongezouten zonnebloempitten

Allemaal voordelen, dus. Maar, pas op: om ervoor te zorgen dat je geen natriumbom binnenkrijgt, kun je het beste ongezouten zonnebloempitten eten. Het is daarnaast beter voor je maag om te kiezen voor zaden zonder schil. Deze kan namelijk erg taai zijn, waardoor de schil lastig te verteren is en daarmee zwaar kan vallen.

Artikelen van Margriet.nl in je mailbox ontvangen?
Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Women’s Health, Voedingscentrum, Vice
Beeld | iStock