Waarom je eigenlijk ook de eierschalen van je ei zou moeten eten

Deel dit artikel:

Eierschalen belanden standaard in de prullenbak. Zelfs de kleinste stukjes vissen we uit onze omelet, wat eigenlijk best zonde is. Eierschalen hebben namelijk een belangrijke functie.

Eierschalen bestaan voor maar liefst 95 procent uit calciumcarbonaat, wat een belangrijke voedingsstof is.

Voordelen

Calciumcarbonaat wordt in sommige gevallen gebruikt tegen brandend maagzuur, zure oprispingen en een pijnlijke maag. Daarnaast is calcium erg goed voor je botten en gewrichten. Eén eierschaal bevat al twee á drie keer de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid aan calcium. Toch is het niet aan te raden om ze rauw te eten.

Hoe eten?

Je moet namelijk eerst de eierschalen koken om ervoor te zorgen dat alle bacteriën dood zijn. Als de schalen goed gekookt zijn, moeten ze nog vijftien tot twintig minuten gebakken worden in een oven van tweehonderd graden. Vervolgens kun je ze fijnmalen tot een poeder. Dit poeder kun je weer toevoegen aan bijvoorbeeld brood, pizzadeeg of spaghetti. Zorg er alleen wel voor dat je er niet te veel van binnenkrijgt, want een overschot aan calcium kan juist weer voor lichamelijke klachten zorgen.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.                       

Bron | Grazia
Foto | iStock