Dít is waarom je elke dag noten zou moeten eten

Deel dit artikel:

Noten zijn niet alleen lekker. Ze zitten ook vol gezonde vetten, ijzer, proteïne en andere stoffen die goed voor je zijn. Alle reden om er elke dag een handjevol van te eten.

Belangrijke voorwaarde: om optimaal te profiteren van het gezonde effect is het wel belangrijk voor ongezouten noten te kiezen.

Pinda’s voor het geheugen

Oké, strikt genomen zijn pinda’s geen noten. Maar omdat ze vaak samen met noten worden verkocht, horen ze toch in dit lijstje thuis. Een onderzoek onder 4.800 Chinese ouderen toonde aan dat de cognitieve processen verbeterden bij senioren die elke dag noten eten. Het ging onder andere om de werking van het geheugen en hun vermogen om logisch te redeneren. Met name pinda’s bleken hierbij goed te helpen. Die werken ontstekingsremmend en bevatten veel antioxidanten, een combinatie die cognitieve achteruitgang zou tegengaan.

Amandelen tegen een calciumtekort

Als je zuivel liever vermijdt, bijvoorbeeld bij intolerantie of allergie, is het belangrijk dat je calcium uit andere voedselwaren haalt. Amandelen zijn een goede zuivelvervanger, omdat ze rijk zijn aan calcium. Daarom drinken veel mensen amandelmelk in plaats van koemelk. Mooi meegenomen: amandelen zitten vol vitamine E, een vitamine die goed is voor je huid.

Cashewnoten voor ijzer, zink en magnesium

Cashewnoten zijn een prima vervanger voor vlees, omdat ze grotendeels dezelfde voedingsstoffen bevatten. Onder andere ijzer, zink en magnesium zijn in grote aantallen aanwezig. Deze stoffen heeft je lichaam nodig om te kunnen functioneren. Vegetariërs doen er dus goed aan elke dag een handje cashewnoten te eten. Je kunt ze ook gemakkelijk verwerken in bijvoorbeeld rijstgerechten.

Pecannoten voor cholesterolverlaging

Ze zitten vol voedingsstoffen die onder andere helpen je cholesterol op peil te houden. De vele antioxidanten helpen verharding van de slagaderen te voorkomen én zijn goed voor je hersenen. Bovendien bevatten pecannoten veel vitamine B3, waar je extra energie van krijgt.

Pistachenoten tegen ongesteldheidsproblemen

Omdat pistachenoten rijk zijn aan vitamine B6, is deze noot ideaal voor vrouwen die vaak een heftige of pijnlijke menstruatie hebben. Vitamine B6 helpt namelijk je hormonen in balans te houden. Daarnaast zijn de antioxidanten in pistachenoten bevorderlijk voor de gezondheid van je ogen.

Walnoten voor omega 3

De gezonde vetten in walnoten zijn goed voor je hart en cholesterol. Ook zitten ze vol omega 3. Dit vetzuur halen mensen vaak uit vis. Eet je (bijna) geen vis, dan zijn walnoten dus ook een goede optie.

Het komt erop neer dat dagelijks een handje verschillende ongezouten noten eten (of een beetje pindakaas gemaakt van honderd procent noten) gewoon heel goed voor je is. Dat geldt voor alle noten, door de vele onverzadigde vetten en gezonde voedingsstoffen die ze bevatten. Bovendien belast je met noten het milieu ook stukken minder dan met het eten van vlees. Meteen even naar de markt dus voor een zakje lekkere, verse ongezouten nootjes!

Bronnen | BBC, het Voedingscentrum
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.