Vraag van de week: ‘Ben ik zo moe door de overgang of niet?’

Vrouw moe

Deel dit artikel:

Anique (53): “Ik ben al een paar maanden heel erg moe. Volgens mijn huisarts horen mijn klachten bij de overgang en hoef ik me daar geen zorgen over maken. Maar ik vertrouw het niet.” 

Gynaecoloog Barbara Havenith van de Vrouwenpoli in Boxmeer: “Als het over de menopauze gaat, denken mensen aan typische overgangsklachten als veranderingen in de menstruatie, opvliegers, nachtelijke zweetaanvallen en een droge vagina. Maar tijdens de overgang kunnen zich nog meer klachten voordoen. Vermoeidheid, prikkelbaarheid, somberheid, hartkloppingen, slapeloosheid, duizeligheid, gewrichtspijn, hoofdpijn, spierpijn, vergeetachtigheid, darmproblemen, een rusteloos gevoel in de benen en tintelingen in handen en voeten, om er maar een paar te noemen. Ze komen veel voor. Sterker nog, één op de vijf vrouwen heeft zulke ernstige overgangsklachten dat hun dagelijkse leven er flink door beïnvloed wordt. Niet voor niets is ruim één op de drie ziekmeldingen van werkende vrouwen tussen de 44 en 60 jaar het directe gevolg van de menopauze. Het lastige van ‘vage’ overgangsklachten is dat die het gevolg van de overgang kunnen zijn, maar dat ze óók een andere oorzaak kunnen hebben. Vandaar dat we ze algemene of atypische klachten noemen. Of je je over dit soort klachten zorgen moet maken, is moeilijk te zeggen. Belangrijk om te weten is dat als dit soort klachten samen met opvliegers voorkomen, ze vaak het gevolg zijn van de overgang. Heb je géén opvliegers, dan is er wellicht een andere oorzaak. Ik raad je aan om terug te gaan naar je huisarts en te vragen of hij andere mogelijke redenen voor je vermoeidheid wil uitsluiten. Zijn die er inderdaad niet, dan nog hoef je je niet te laten afschepen met de boodschap ‘het zijn de hormonen maar’. Het maakt je klachten immers niet minder vervelend. De huisarts kan je in dat geval doorverwijzen naar een overgangsconsulent: een verpleegkundige met een aanvullende opleiding, speciaal gericht op de menopauze. Als je klachten met de overgang samenhangen, kun je vermoedelijk nog veel winst behalen met wat aanpassingen in je levensstijl. Het beste advies dat ik je kan geven, is om voor een mediterrane eetstijl te kiezen, met veel groenten, fruit, peulvruchten, vis, noten, volkoren producten en olijfolie, en suiker zo veel mogelijk te laten staan. Bij mijn patiëntes zie ik vaak dat ze zich al binnen twee weken fitter voelen als ze meer groenten gaan eten. Omdat alcohol, koffie en tabak de aanmaak van stresshormonen stimuleren, kun je die het beste links laten liggen. Verder kunnen ontspannings- of mindfulnessoefeningen helpen om je minder moe te voelen.”

Barbara Havenith is gynaecoloog bij de Vrouwenpoli Boxmeer, praktijk voor gynaecologie, seksuologie en integrale geneeskunde. Zij combineert reguliere behandelingen met leefstijl- en voedingsadvies en complementaire methoden.

Tekst | Marte van Santen
Foto | iStock

 

Bekijk ook onderstaande video waarin wordt uitgelegd hoe je makkelijk je sneakers weer wit krijgt.

Ook interessant om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op Margriet.nl/nieuwsbrief

Redactie Margriet