Waarom je voor het slapengaan eigenlijk nog een glas water moet drinken

Deel dit artikel:

Dat het drinken van water goed is voor je gezondheid, weten we inmiddels wel. Maar wist je dat het moment waarop je dit doet minstens net zo belangrijk is? Het drinken van een glaasje water vóór het slapengaan brengt namelijk extra voordelen met zich mee.

Wij zetten de belangrijkste voordelen hier voor je op een rij:

1. Hydrateren

Omdat je overdag regelmatig naar de wc gaat en ook het nodige zweet, verlies je gedurende de dag ook aardig wat vocht. Dit vochtverlies kun je ’s avonds weer aanvullen door voor het slapengaan een glas water te drinken. Je lichaam bestaat namelijk voor een groot deel uit water, wat betekent dat je het gehydrateerd moet houden zodat het z’n werk goed blijft doen. Omdat je lichaam tijdens het slapen niet echt hard hoeft te werken, verlies je tijdens de nacht ook minder vocht. Een glaasje water voor het slapengaan is dan ook de perfecte manier om je vochtpeil weer aan te vullen.

Lees ook: onttrekt koffie vocht aan je lichaam?

2. Calorieën verbranden

Wist je dat water een natuurlijke calorieverbrander is? Het drinken van water verhoogt namelijk je metabolisme. Daarnaast warmt je lichaam het water op waardoor je ook weer extra calorieën verbrandt. Omdat je tijdens het slapen geen calorieën binnenkrijgt, is je lichaam vooral bezig met het verbranden.

3. Water drinken is goed voor je nachtrust

Met het drinken van water houd je de vitaminen, voedingsstoffen en mineralen in je lichaam op peil. Een glaasje water voor het slapengaan zorgt er dan ook voor dat je hormonen, energie, spieren en gewrichten in balans blijven. Hierdoor kan je lichaam lekker ontspannen en word je de volgende ochtend wakker met een uitgerust gevoel.

4. Afvoeren van afvalstoffen

Om de urineproductie in je lichaam op gang te houden en (daarmee ook de afvoer van afvalstoffen) is het belangrijk dat je lichaam voldoende vocht binnenkrijgt. Dit kun je natuurlijk gedurende de dag doen, maar vergeet ook zeker niet om voor het slapengaan nog wat water te drinken. Je zal merken dat je je de volgende dag beter voelt en meer energie hebt.

Bron | Jan Magazine
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief