Winterdip? 9x voedingsmiddelen die zorgen voor een beter humeur

Voedingsmiddelen beter humeur

Deel dit artikel:

Je gaat ’s ochtends de deur uit in het donker, moet na werk met fietslichten aan naar huis, het wordt alsmaar kouder én er wordt sneeuw voorspeld: heb je een winterdip te pakken? Dan kan je humeur vast wel een oppepper gebruiken.

Dat chocolade gelukkig maakt, hoeven we je vast niet te vertellen. Maar er zijn meer voedingsmiddelen die de eigenschap hebben om je humeur te verbeteren. Wat dacht je bijvoorbeeld van een stukje zalm of een banaan? Onderstaande helpen je die winterdip te verslaan.

1.Spinazie

Geroerbakt, in een stamppotje of in je smoothie: met spinazie kun je alle kanten op. Neem er vooral lekker veel van, want in de bladgroente zit foliumzuur; een stofje dat moeheid tegengaat en depressies verlicht, volgens onderzoek in Journal of Physiology.

2.Bananen

De gele fruitsoort zit vol kalium, maar bevat ook tryptofaan. Dat laatste stofje heeft invloed op het humeur, zo blijkt uit onderzoek van Ara DerMarderosian University of the Sciences. Daarnaast bevatten bananen foliumzuur. Ook goed voor je mentale gesteldheid, want een tekort aan deze vitamine zou gelinkt zijn aan depressies.

3.Oesters

Heb je last van een angstig gevoel? Dat kan volgens onderzoekers van Nutrition and Metabolic Insights zomaar komen doordat je te weinig zink binnenkrijgt. Oesters zijn rijk aan zink, dus…

4.Kurkuma

Kurkuma, ook wel bekend als geelwortel, wordt gebruikt om eten wat pittiger te maken. Daarnaast zou het werken tegen depressieve gevoelens en je humeur verbeteren, aldus etnobotanist Chris Kilham.

5.Zalm

Zalm bevat volop omega 3-vetzuren. Die hebben verschillende voordelen: ze zorgen voor glanzend haar, verbeteren je humeur én weten ze volgens onderzoek van NCBI het risico op depressies te verkleinen.

6.Groene thee

Drink je zo’n vijf koppen groene thee per dag, dan neemt het risico op psychologische stress aanzienlijk af, zo blijkt uit Japans onderzoek.

7.Walnoten

Uit onderzoek van de David Geffen School of Medicine at UCLA verbeteren walnoten de hersenfunctionaliteit. Daarnaast stimuleren de noten de aanmaak van serotonine, ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd.

8.Eieren

Een onderzoeksteam van de American Journal of Clinical Nutrition is tot de ontdekking gekomen dat eigeel het stofje choline bevat. Dit zorgt voor een boost voor je geheugen.

9.Champignons

Champignons zitten bomvol vitamine D, wat je humeur volgens de University of Melbourne ten goede komt. Hoe meer vitamine D er in je lichaam zit, hoe minder kans je hebt op stress, angstgevoelens en depressies.

Bronnen | delish.com
Beeld | iStock

Ook leuk om te lezen

Bekijk ook

Deze vijf planten schijnen wonderen te doen voor je nachtrust. In dit filmpje wordt uitgelegd hoe dat precies zit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.