Déze voedingsmiddelen helpen echt tegen een kater

Deel dit artikel:

Heb je het afgelopen nacht net iets té gezellig gehad? Help is on its way! Er zijn namelijk een aantal manieren om een kater te verminderen. Genezen kan helaas (nog) niet, maar er zijn wel bepaalde voedingsmiddelen die je helpen om de dag fatsoenlijk door te komen.

En wat helpt er juist níet tegen een kater?

4x anti-kater voedsel

Ben je wakker geworden met een bonkend hoofd? Dit is een teken dat je lichaam vocht en voedingsstoffen als fructose, vitaminen, aminozuren en mineralen nodig heeft. Deze stoffen helpen namelijk om de gifstoffen van de alcohol af te breken. Déze voedingsmiddelen zijn je redding:

1. Water

Water is by far de nummer één als je een kater wilt voorkomen. Drink voordat je gaat slapen twee volle glazen water. Dit kan er natuurlijk bij inschieten, dus doe dit dan de volgende ochtend (of middag). Alcohol onttrekt vocht aan je lichaam. Als reactie hierop, haalt je lichaam vocht uit andere delen uit je lijf, zoals je hersenen. Hierdoor ontstaat die bonkende hoofdpijn. Wil je dit voorkomen, drink dan zo veel mogelijk water.

2. Koffie

Ben je stiekem een beetje koffie verslaafd? Dan hebben we in dit geval goed nieuws, de vloeistof in koffie helpt je lichaam namelijk om te hydrateren en geeft energie. Laat de koffie dus maar lekker doorlopen.

3. Eieren

Hoewel het soms lastig is om iets te eten als je last hebt van een kater, bestaat het beste kater-ontbijt uit eieren. Eieren zitten vol met aminozuren als cysteïne en taurine. Cysteïne breekt stoffen af die vrijkomen bij de lever na het drinken. Dit zorgt ervoor dat je minder hoofdpijn krijgt. Taurine verhoogt je leverfunctie en zorgt ervoor dat je minder kans hebt op een leveraandoening als gevolg van alcohol.

4. Havermout

Kun je echt geen eieren eten als je een kater hebt, dan is een hete kom havermout ook een goede oplossing. Dit zorgt er namelijk voor dat je je wat stabieler en minder duizelig voelt. In havermout zitten belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine B, calcium, magnesium en ijzer. Daarnaast helpt havermout bij het neutraliseren van zuren in je lichaam én houdt het je bloedsuikerspiegel in balans. Hierdoor krijg je meer energie.

3x dít helpt juist niet

Er zijn ook een aantal voedingsmiddelen die juist níet helpen bij een kater:

1. Sinaasappelsap

Na een nacht drinken raakt je maag behoorlijk van slag. Blijf daarom even uit de buurt van ketchup, tomatensap en citrusvruchten als sinaasappelsap en grapefruit, want deze bevatten veel zuren, waardoor je maag nog meer geïrriteerd raakt.

2. Nog meer alcohol

Dit fabeltje wordt vaak genoemd: de beste oplossing na een avond te veel drinken, is nog meer drinken. Maar, niets blijkt minder waar. Misschien helpt een drankje als je wakker wordt tegen een aantal kater-verschijnselen, maar meer zal het niet doen. Het gevolg is juist dat je lichaam verder zal dehydrateren, wat ervoor zorgt dat je kater uiteindelijk nóg heftiger wordt.

3. Vet eten

Geef toe: wanneer je een kater hebt hunker je stiekem naar een vette hap, maar het is eigenlijk geen goed idee. Het kan namelijk je maag verder irriteren. Een vette hap voordat je gaat slapen kan daarentegen juist wél een goed idee zijn, want dit helpt om je maag te isoleren. Je voorkomt hiermee dat de alcohol wordt geabsorbeerd in je maag en in je bloedbaan terecht komt.

Bron | Metro Nieuws
Beeld | iStock