Déze voedingsmiddelen zorgen voor een goede nachtrust

Deel dit artikel:

We weten allemaal dat je koffie en koekjes, vol suiker, beter kunt laten staan voor het slapengaan. Maar wist je dat de connectie tussen voedsel en een goede nachtrust veel verder gaat? Je kunt namelijk ook dingen eten die je juist slaperig maken.

Dat verklaart ook meteen waarom je na de lunch soms bijna in slaap valt achter je bureau.

Grootste boosdoeners

Eerst moeten we het toch even benoemen: de dingen die je beter níet kunt eten en drinken wanneer je ’s nachts lekker wilt slapen. De twee grootste boosdoeners zijn suiker en cafeïne. En vergis je niet, cafeïne zit niet alleen in koffie en thee. Ook frisdranken en chocolade bevatten cafeïne en kunnen na drie uur ’s middags beter vermeden worden.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Een glaasje minder voor een goede nachtrust

Ook te veel alcohol is de vijand van een goede nachtrust. Hoewel je misschien makkelijker in slaap valt na een aantal glazen wijn, wordt de kwaliteit van je slaap wel verstoord door alcohol. Met alcohol in je systeem kom je namelijk minder goed in de Remslaap, en dat is net die diepe slaap waarin je écht uitrust en de gebeurtenissen van die dag verwerkt.

Bloedsuikerspiegel

Dan zijn er ook nog voedingsmiddelen die wél slaperig maken, maar op een ongezonde manier. Zo krijg je vaak last van een middagdip wanneer je ontbijt en luncht met veel suiker en koolhydraten. Die brengen je bloedsuikerspiegel zo snel omhoog, dat je energie helemaal weg is wanneer die net zo snel weer daalt. Dat is niet goed voor je lichaam, en ook niet voor je productiviteit.

Lees ook:
Slaap je slecht? Déze vier kruiden zorgen voor een betere nachtrust

Slaaphormonen

In plaats daarvan kun je beter op zoek gaan naar voedingsmiddelen waar veel tryptofaan in zit. Dit is een aminozuur die de productie van serotonine en melatonine bevordert: de feel good–  en slaaphormonen. Dit stofje zit onder andere in: kalkoen, zalm, eieren, tofu, linzen, yoghurt en spinazie. Daarnaast is het ook te vinden in een glas warme melk, welke niet voor niets bekend staat als een drankje dat slaperig maakt.

Vol vitamines

Ook vitamine B en D in je dieet kunnen de nachtrust bevorderen. Vitamine B, omdat deze het zenuwstelsel helpt ontspannen, en vitamine D omdat een vitamine D tekort eerder gelinkt is aan slecht slapen. Champignons en eieren zitten boordevol vitamine D. Vitamine B is te vinden in bijvoorbeeld amandelen en bananen. Hier zit trouwens ook veel magnesium in, wat ook de natuurlijke melatonine productie van je lichaam bevordert. Natuurlijk is voedsel niet het enige wat je nachtrust beïnvloedt. Stress, schermen en omgeving spelen bijvoorbeeld ook een grote rol. Maar het kan geen kwaad om jezelf een handje te helpen door de juist dingen te eten. Laat die slaap maar komen!

Bron | Wellandgood.com
Beeld | iStock

Word makkelijker, frisser en energieker wakker met natuurlijk licht van deze Wake Up Light. Nu met 45% korting in de Margriet Shop – en gratis thuisbezorgd!