Deze 9 voedingsmiddelen dragen bij aan een gezond vrouwenhart

Deel dit artikel:

Vrouwen met hartklachten hebben vaak andere symptomen dan mannen. Iemand die daar alles van af weet, is cardiologe Janneke Wittekoek.

Zij doet al jarenlang onderzoek naar het vrouwenhart en pleit voor meer bewustwording onder de doelgroep.

Kookboek voor een gezond hart

Vaak worden hartklachten bij vrouwen verward met stress- of overgangsklachten. Volgens Wittekoek is het de hoogste tijd om ons hart eens wat serieuzer te nemen. Op 29 september staat zij daarom tijdens Dress Red Day met een interactief theatercollege in het De La Mar Theater. Tijdens dit ‘open spreekuur’ duikt Janneke in de belevingswereld van haar patiënten,  zet ze ze aan tot actie en wijst ze op het belang van een gezonde levensstijl. Binnenkort verschijnt ook haar eerste eigen kookboek met vijftig recepten die bijdragen aan een gezond vrouwenhart.

Wil je nu alvast beginnen met een gezondere levensstijl? Van onderstaande producten gaat jouw hart in ieder geval een stuk lekkerder kloppen:

1. Appels

Een hoog cholesterol zorgt voor een vergroot risico op hart- en vaataandoeningen. Maar door elke dag twee appels te eten, kun je door middel van voeding je cholesterolniveau verlagen.

2. Vette vis en avocado’s

Ben je niet zo’n fan van appels? Vette vis zoals zalm, makreel, forel en sardines zorgen voor een laag cholesterolgehalte. Deze vissoorten bevatten namelijk veel onverzadigde vetten die goed zijn voor je bloedvaten en bovendien je cholesterol verlagen. Ben je veganistisch of vegetarisch? Dan zijn avocado’s een goed alternatief. Deze bevatten bovendien een hoog kaliumgehalte wat bijdraagt aan een gezonde bloeddruk.

3. Blauwe bessen

Deze kleine fruitsoort zit bomvol vitaminen en goede stofjes voor je hart. Zo bevatten ze bijvoorbeeld veel anthocyaan, een stof die de bes zijn blauwe kleur geeft en er tevens voor zorgt dat de vetophoping van bijvoorbeeld cholesterol in de bloedvaten wordt verminderd.

4. Broccoli

Deze groene groente zit boordevol antioxidanten waardoor het een enorme boost geeft aan je immuunsysteem. Daarnaast bevat broccoli veel sulforafaan, een stofje dat een positieve bijdrage levert aan je bloedsomloop.

Lees ook
‘Vrouwen hebben 2x zoveel kans op sterven na een hartinfarct dan mannen’

5. Havermout

Havermout barst van de voedingsvezels. Deze vezels dragen bij aan een gezonde stoelgang en verlagen ook nog eens je cholesterolgehalte. Daarnaast bevat havermout talrijke belangrijke vitaminen en mineralen zoals calcium, ijzer, magnesium, zink, koper, thiamine en vitamine E.

6. Knoflook

Knoflook zorgt misschien niet voor een frisse adem, maar wel voor een gezond hart. Deze specerij bevat namelijk veel alicine, een stofje dat volgens onderzoekers een gunstig effect heeft op je bloedsomloop en je bloeddruk kan verlagen.

7. Kaneel

Een andere lekkere smaakmaker die een positieve bijdrage levert aan het hart is kaneel. Uit verschillende internationale onderzoeken blijkt dat deze specerij bepaalde bestanddelen heeft die een rol spelen in het voorkomen van het dichtslibben van je hartvaten.

8. Kurkuma

Deze specerij staat bekend om het ontstekingsremmende effect, wat kan bijdragen aan het voorkomen van hartfalen. Bovendien heeft kurkuma een gunstig effect op het verlagen van je cholesterol.

9. Walnoten

Walnoten zitten boordevol omega-3 vetzuren, vitamine E, vezels en foliumzuur. Ook zijn ze rijk aan enkelvoudige onverzadigde vetzuren, waardoor ze een gunstig effect hebben op onze bloedvaten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Gezondheidsnet, De La Mar Theater
Beeld | iStock