Dit is het precieze verschil tussen de gewone en kastanjechampignon

Deel dit artikel:

Kastanjechampignons zijn duurder dan gewone, witte champignons. Wat is het verschil tussen die twee? En zijn ze gezonder?

We leggen je alles uit over de smaak en voedingswaarde van de kastanjechampignon.

Kastanjechampignons

De kastanjechampignon is de lichtbruine variant van de witte champignon. Hij is dus te herkennen aan de lichtbeige tot bruine hoed. Je kunt ze het hele jaar door in Nederland in de supermarkt vinden. Op het gebied van smaak is de iets duurdere kastanjechampignon anders dan de witte champignon.

Smaak en houdbaarheid

De kastanjechampignon bevat namelijk minder vocht, waardoor hij een vollere, nootachtige smaak heeft. Bovendien krijg je daardoor met een kastanjechampignon letterlijk meer waar je voor geld: hij slinkt minder tijdens het koken. Door zijn stevigheid kun je de kastanjechampignon ook langer bewaren dan de witte champignon. In de koelkast zijn ze ongeveer vijf dagen houdbaar.

Gezond

Volgens voedingskundige Jeanne de Vries van Wageningen University & Research, is het voor je gezondheid allemaal om ’t even wat voor champignons of paddenstoelen je eet. “Er zijn wat kleine verschillen in samenstelling, maar die zijn niet dusdanig dat je kunt zeggen dat de ene soort veel gezonder is dan de andere. Er is ook te weinig onderzoek naar afzonderlijke paddenstoelen gedaan om hier harde uitspraken over te kunnen doen. Het verschil zit ‘m meer in de smaak.”

Vitaminen

In champignons zitten veel B-vitaminen, met name vitamine B2, B3 en B11. Deze vitaminen zorgen ervoor dat je zenuwstelsel goed functioneert en energie vrijmaakt in het lichaam. Ook zit er veel voedingsvezel in de (kastanje)champignon, wat belangrijk is voor een goede spijsvertering en het opnemen van voedingsstoffen. Het plantaardige eiwit in champignons draagt weer bij aan gezonde spieren en botten.

Bereiden

Kastanjechampignons kun je heerlijk bereiden voor lunch- of hoofdgerechten. Je kunt ze (roer)bakken, frituren of smoren, of bijvoorbeeld meekoken in soepen. Rauw of geblancheerd verwerken in broodjes of salades is ook erg lekker. Bak ze kort op hoog vuur of kook ze zes minuutjes. Het is beter om champignons niet in grote hoeveelheden te eten, want ze verteren niet zo makkelijk.

Lees ook
Déze groente moet je inslaan als je deze winter gezond wilt blijven

Geen vleesvervanger

In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zijn champignons en andere paddenstoelen geen goede vleesvervanger. Er zitten weliswaar eiwitten in, maar lang niet zo veel als in vlees of vis. Het eiwitgehalte ligt tussen dat van planten en vlees in. Betere vleesvervangers zijn bonen of zeewier.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.   

Bron | Verse Oogst
Beeld | iStock