‘Met eieren haal je meer voedingsstoffen uit groenten’

Deel dit artikel:

Eet jij graag een frisse salade? Vergeet dan niet een of twee gekookte eitjes erbij te doen. De eieren helpen je lichaam namelijk om gezonde stoffen in groenten beter op te nemen!

Eieren zijn van zichzelf al hartstikke voedzaam. Ze bevatten belangrijke aminozuren, onverzadigde vetzuren en vitamine B. En nu blijkt dus ook dat ze de voedingswaarde van groenten kunnen verhogen!

De kracht van lipiden

Zo ontdekte professor Wayne Campbell van de Purdue Universiteit dat de lipiden in eieren de opname van de zogeheten carotenoïden in rauwkost verbeteren. Carotenoïden zijn natuurlijke kleurstoffen in planten die werken als antioxidant. En deze beschermen je lichaam weer tegen agressieve stoffen die je cellen en weefsel kunnen beschadigen.

Drie tot acht keer beter

Voor het onderzoek lieten Campbell en zijn team zestien proefpersonen een gemengde salade zonder eieren eten, een salade met anderhalf roerei en een salade met drie roereieren. En wat bleek? Wanneer proefpersonen een salade met drie eieren aten, was de opname van de gezonde stoffen drie tot acht keer hoger dan wanneer ze een eivrije salade nuttigden.

Eierdooier belangrijkst

De onderzoekers hebben de proefpersonen een salade met roerei voorgeschoteld, maar je kunt ook een gekookt of gebakken eitje gebruiken. Zolang je maar de gele eierdooier eet, want daar zitten de meeste lipiden in.

Olie verbetert ook opname

Ook oliën zoals sojaolie en olijfolie verbeteren de opname van carotenoïden. Deze bevatten namelijk ook lipiden. “Maar tegelijkertijd zitten hier ook veel calorieën in en mensen gebruiken hier al snel teveel van”, weet de professor. “Een ei is makkelijker te doseren.” Ter vergelijking: een gekookt ei bevat vierenzestig calorieën, terwijl één eetlepel olijfolie al negentig calorieën telt.

Bron | purdue.edu, scientias.nl

Lees ook >

‘Elke dag een ei mag’

Welke kleur eierdooier is het gezondst?