Feit of fabel: is geroosterd brood beter voor je darmen?

Deel dit artikel:

Pinterest

Geroosterd brood is lichter verteerbaar dan een normale boterham. Maar betekent dit dat het ook beter is voor je darmen? Een diëtist en een darmendokter geven antwoord.

Heerlijk, de geur van geroosterd brood. Veel mensen vinden het ook gemakkelijker weg te krijgen dan zo’n plakkerige boterham. En dat geldt niet alleen voor onze mond. “Het zetmeel in brood bevat lange moleculen die door het roosteren korter worden,” legt diëtiste Ukie Harkema uit. “De vertering van deze kortere moleculen begint, in tegenstelling tot de langere moleculen, al in de mond. Daardoor is het zetmeel in geroosterd brood gemakkelijker en sneller te verteren dan het zetmeel in ongeroosterd brood.”

Niet per se gezonder

Maar hoe gezond ‘licht verteerbaar’ ook klinkt, het is niet per se beter voor je darmen, vertelt Harkema. “Als dat zo zou zijn, zouden we alleen nog babyvoeding en sapjes mogen drinken. Maar de meeste magen en darmen functioneren juist het best als ze veel moeten doen om het eten te verteren. Dat zorgt voor een goede spijsvertering en een goede stoelgang. Bovendien houdt licht verteerbaar meestal ook in dat iets minder verzadigt en dat je dus weer sneller trek hebt. Een volkoren boterham vult beter dan de lichter verteerbare, witte boterham.”

Geroosterd brood: ideaal bij misselijkheid

Geroosterd brood is dus geen wondermiddel voor je darmen. Maar als je ’s ochtends vroeg moeite hebt met een gewone boterham omdat je die maar moeilijk weg kunt krijgen, adviseert de diëtiste het brood wel te roosteren of er een tosti  van te maken. “Bij een aantal gaat het dan beter, anderen vinden juist de geur van geroosterd brood weer onprettig. Dan kunnen beschuiten en crackers uitkomst bieden.”

Iets lagere glycemische index

“Wel of niet roosteren is vooral een kwestie van smaak,” bevestigt ook Joost Drenth, hoogleraar maag-darm-leverziektes bij het Radboud umc. “Voor je darmen maakt het niets uit.” Maar heel misschien is het wél beter voor je bloedsuikerspiegel dan gewoon brood, stelt Drenth. De glycemische index (GI) van geroosterd brood is namelijk iets lager dan dat van gewoon brood, aldus de hoogleraar. Door verhitting verandert de structuur van brood. Zo wordt er vocht aan het brood onttrokken en worden die zetmeelmoleculen dus korter.

‘Beleg is belangrijker’

Van voedingsmiddelen met een lagere glycemische index is bekend dat je bloedsuikerspiegel er minder snel van stijgt. Dat is behalve gezonder, óók beter voor de lijn. Maar, zo stelt de diëtist, “aan dit kleine verschil tussen geroosterd en gewoon brood heb je niet veel. Hoe snel je bloedsuikerspiegel stijgt, wordt namelijk vooral bepaald door wát je op de boterham doet en wat je erbij drinkt.” Zo stijgt de bloedsuikerspiegel minder snel van een broodje kaas of avocado dan van een boterham met appelstroop. Eiwitten en vetten vertragen namelijk de snelheid waarmee de suikers in je lichaam worden opgenomen.

Ook voor mensen met diabetes is het ‘zinloos’ om voortaan hun brood maar te gaan roosteren. “Het is gewoon lekker, af en toe een een geroosterd broodje,” bevestigt een woordvoerder van Diabetesvereniging Nederland.

Niet te lang roosteren en volkoren graag

Dan wel volkoren graag, om die darmen goed aan het werk te zetten. “Heerlijk,” smult diëtiste Ukie Harkema, “zeker als het meergranenbrood is met allerlei pitjes en zaden. Die gaan door het roosteren extra lekker ruiken.” Let er wel op dat je het brood niet te lang roostert. Want hoe langer je roostert en hoe zwarter je broodje, hoe meer er van het kankerverwekkende stofje acrylamide in zit.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Beeld | iStock