Griekse yoghurt of gewone, welke is gezonder?

Deel dit artikel:

Je hebt Griekse, Turkse, Bulgaarse en Hollandse yoghurt. En dan is er ook nog kefir. Maar wat is nou de gezondste yoghurtvariant?

Volgens het Voedingscentrum maakt het voor je gezondheid waarschijnlijk weinig uit of je nou oer-Hollandse, Griekse of Turkse yoghurt eet. Elke yoghurtsoort is in principe gezond, omdat het gefermenteerd is. Je darmen kunnen het zure goedje gemakkelijker verteren dan andere zuivelproducten, waardoor de voedingsstoffen uit yoghurt ook beter worden opgenomen dan die uit bijvoorbeeld melk.

Vet maakt het verschil

Waar je wél op kunt letten, is het vetpercentage. In yoghurt zitten namelijk overwegend verzadigde vetten, waarvan wetenschappers zeggen dat ze het cholesterolgehalte in het bloed verhogen. En de ene soort yoghurt bevat meer van deze slechte vetten dan de andere. Zo ligt het vetpercentage van Bulgaarse, Turkse of Griekse yoghurt rond de tien procent (maar je hebt ze ook met minder vet), terwijl een ‘gewone’ volle yoghurt zo’n drie procent vet bevat. Met hooguit een half procentje vet is normale magere yoghurt de gezondste keuze, stelt het Voedingscentrum.

Griekse yoghurt en kwark: meer eiwitten

Maar magere producten vullen over het algemeen wel minder goed. Dat probleem heb je waarschijnlijk minder met magere Griekse yoghurt en nóg minder met magere kwark. Deze bevatten namelijk ook weinig vet, maar wél veel meer eiwitten dan gewone magere yoghurt, zo lezen we in de Voedingswaardetabel. En eiwitten zorgen voor een vol gevoel.

Kefir

Kun je niet goed tegen lactose? Dan is kefir zeker het proberen waard. Dit drankje komt oorspronkelijk uit de Kaukasus en naast de melkzuurbacteriën die ook in gewone yoghurt zitten, zitten er ook gisten in. Deze produceren een speciaal enzym (lactase) dat lactose ‘opeet’, waardoor het gezonder is voor mensen die melk of gewone yoghurt moeilijk kunnen verteren. De smaak is wel even wennen. Het bevat wat koolzuurgas en alcohol, waardoor het een licht tintelende smaak heeft.

Kefir bevat zo’n 3,5 procent vet.

Roer- of stand?
Grofweg bestaan er twee soorten yoghurt: roer- en standyoghurt. Griekse, Bulgaarse, Turkse en de Hollandse yoghurt zijn voorbeelden van roeryoghurt. Standyoghurt is zó dik, dat je hem niet kunt schenken. Of stand gezonder is dan roer, of andersom, daarover is eigenlijk weinig bekend, aldus het Voedingscentrum. Ze zijn allebei gefermenteerd, dus allebei waarschijnlijk net zo gezond. Kefir is weer een apart type yoghurt.

Ook interessant om te lezen

Bekijk deze video

Zo verwijder je deodorantvlekken uit je shirt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief