Dit veroorzaakt de welbekende after dinner dip en zo kun je die voorkomen

Deel dit artikel:

Als je trek hebt, kun je je nogal wazig en suf voelen. Tijd voor een voedzame lunch of een uitgebreid diner voor wat extra energie! Je werkt het een en ander naar binnen, en waar je vervolgens mee achterblijft is een moe en futloos gevoel. Zzz… hoe kan dat nou?

De meeste mensen kennen het fenomeen als de after dinner dip, in medische termen beter bekend als een postprandiale hoptensie. Overmatig eten leidt tot een verandering in je bloedcirculatie. En dat verklaart de slaperigheid en een lage bloeddruk na het eten van een (flinke) maaltijd. Bestaat je lunch of diner bijvoorbeeld uit veel koolhydraten en suikers? Dan is de kans groot dat je last krijgt van een duf gevoel na het eten. Deze stoffen zorgen voor een reactie in de dunne darm, waardoor de werking van het hele lichaam op een lager pitje wordt gezet – met uitzondering van je spijsverteringssysteem.

Hoe meer je eet, hoe harder je lichaam moet werken om de boel te verteren. Dat betekent dat er meer bloed naar je spijsverteringssysteem wordt gepompt en minder naar de rest van je lichaam. Het gevolg: je wordt slaperig.

Slaaphormoon

Dat is niet het enige. Na een stevige maaltijd worden er bepaalde cellen aangemaakt in de hersenen, orexin neuronen genaamd. Die cellen produceren op hun beurt weer een eiwit dat de hersenactiviteit verslapt, en die verslapping leidt tot een moe gevoel. Daarnaast wordt er meer insuline aangemaakt in het lichaam als onderdeel van de spijsvertering. Deze stof verhoogt onder meer het melatonine-niveau in de hersenen. Dat betekent niet veel goeds voor je energiegehalte, aangezien melatonine ook wel bekendstaat als het slaaphormoon.

De hoeveelheid die je eet, speelt dus een grote rol bij de after dinner dip. Maar ook het soort eten is belangrijk. Zo word je sneller moe van een grote hoeveelheid aardappelen, pasta of witte rijst. Dit komt door de hoge dosering koolhydraten.

Voorkomen

Wil je de kans op een after dinner dip verkleinen? Dan kun je beter voor vloeibaar eten kiezen dan voor vast voedsel, zeggen deskundigen. “Uit ons onderzoek blijkt dat vast voedsel moeier maakt,” aldus Dr. William Orr van de Amerikaanse University of Oklahoma Health Sciences Center tegenover CNN. Dat zou komen doordat je lichaam harder moet werken om vast voedsel af te breken. Daarnaast moet je volgens hem goed op de portiegrootte letten.

Gevolgen

Natuurlijk voelt het niet fijn om na het eten uitgeteld en futloos op de bank te ploffen of na de lunch weinig tot geen energie te hebben op je werk. Maar gelukkig brengt het geen ernstige gezondheidsgevolgen met zich mee als je vaak last hebt van een een after dinner dip. Wel kan het gevolgen hebben voor je slaapritme, stelt Dr. Loren Greene van de New York Department of Medicine University – als je op een laat tijdstip veel eet, tenminste. Dit kan ervoor zorgen dat je insulinelevels midden in de nacht een boost krijgen en daarmee je bloedsuikerspiegel laten pieken. Het resultaat: je wordt wakker, wat je nachtrust verstoort.

Benieuwd welke dingen er nog meer met je lichaam gebeuren wanneer je (te) veel eet? Dat lees je hier.

Bronnen | libelle.nl, womenshealthmag.nl
Beeld | iStock

Artikelen ontvangen in je mailbox? Ga naar margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook leuk om te lezen

Deze video mag je niet missen

Zo maak je gebroken oogschaduw weer als nieuw.