7x dit kun je het best eten en drinken om je lever gezond te houden

Deel dit artikel:

Je lever is een van de belangrijkste organen in je lichaam. Zonder lever kun je niet leven. Het is dus belangrijk dat dit orgaan goed z’n werk kan doen.

Wat kun je het best eten, om je lever zo gezond mogelijk te houden?

Leverschade

Je lever is niet alleen belangrijk voor de werking van je stofwisseling, het zorgt er ook voor dat gevaarlijke afvalstoffen onschadelijk worden gemaakt. Maar verschillende voedingsmiddelen hebben een negatief effect op onze lever. Zo is algemeen bekend dat overmatige alcoholconsumptie dit orgaan ernstig kan beschadigen. Bovendien zorgt een dieet dat rijk is aan vet en suiker voor leververvetting. Als je hier niets aan verandert, kan het leiden tot leverontsteking en uiteindelijk ernstige leverschade. Gelukkig zijn er een aantal voedingsmiddelen waarmee je de gezondheid van je lever kunt stimuleren:

1. Vezels

Niet alleen je darmen, ook je lever is gebaat bij voeding die rijk is aan vezels. Onderzoek heeft aangetoond dat een vezelrijk dieet kan helpen om buikvet te verliezen, en een grote hoeveelheid buikvet zorgt voor een groter risico op leververvetting. Vezels vind je onder andere in volkoren producten, havermout en verschillende soorten groenten.

2. Koffie

Kan je niet zonder je bakkie zwart goud in de ochtend? Dan is er goed nieuws. Uit verschillende studies blijkt dat het drinken van twee tot drie kopjes koffie per dag de lever kan beschermen. Sommige onderzoeken suggereren zelfs dat koffie het risico op leverkanker kan verlagen.

3. Groene thee

Geen liefhebber van koffie, maar wel van thee? Dan kun je het beste voor de groene variant kiezen. Deze zit boordevol antioxidanten die de leverfunctie ondersteunen. Voor het meest gunstige effect kun je de thee het beste zo heet mogelijk drinken.

4. Noten

Ook een handje noten kan bijdragen aan een gezonde werking van de lever. Zo bevatten amandelen bijvoorbeeld veel vitamine E, een voedingstof die bescherming biedt tegen leververvetting. Daarnaast zijn walnoten rijk aan arginine. Deze stof helpt je lever met het ontgiften. Verder bevatten de meeste nootsoorten veel omega 3 vetzuren die je leverfunctie goed ondersteunen.

Lees ook
Deze 3 lichamelijke klachten kunnen wijzen op leververvetting

5. Bladgroenten

Groene bladgroenten, zoals spinazie, bevatten een antioxidant genaamd glutathion, die zorgt voor een goede werking van de lever. Daarnaast zorgen andere bestanddelen in deze groentesoort ervoor dat je gasproductie omhoog gaat en je bloed wordt gezuiverd van schadelijke stoffen.

6. Fruit

Ook verschillende fruitsoorten dragen bij aan de gezondheid van je lever. Zo bevatten bosbessen polyfenolen, een stof die je kan helpen om niet-alcoholische leververvetting tegen te gaan. Appels zijn daarnaast rijk aan pectine. Deze stof zorgt ervoor dat gifstoffen al in de darmen worden gescheiden, waardoor je lever het niet meer hoeft te doen. Een glas verse grapefruitsap kan bovendien de productie van ontgiftende enzymen stimuleren.

7. Kruiden en specerijen

Naast alcohol, vet en suiker, is ook een teveel aan zout funest voor je lever. Wil je je gerechten toch wat meer op smaak brengen? Dan kun je dat doen door bepaalde kruiden en specerijen, die de werking van je lever stimuleren. Zo zijn oregano, salie of rozemarijn rijk aan polyfenolen. Ook kurkuma en knoflook hebben een ontgiftende werking.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Web MD, Optimale Gezondheid, Gezondheidsplein
Beeld | iStock

Heb jij nog geen kaarten voor Margriet Winterfair? Profiteer (nu het nog kan) van €4 korting en bestel ze direct voor maar € 16,50 i.p.v. € 20,50!