Vitamine D3 of vitamine D2: welke vorm is beter voor je lichaam?

oudere vrouw zit buiten in de zon

Deel dit artikel:

In vitaminepillen wordt zowel vitamine D2 als vitamine D3 gebruikt. Wat is het verschil, en welke vorm van vitamine D kun je het best slikken?

Voor alle vrouwen van vijftig jaar en ouder geldt het advies om extra vitamine D te slikken. Maar in de winkel zijn verschillende soorten te koop. Zo heb je vitamine D2, maar ook D3. Het verschil is dat vitamine D2 volledig plantaardig is, het wordt bijvoorbeeld uit wilde paddenstoelen gehaald die veel zonlicht hebben gehad. Vitamine D3 heeft daarentegen een dierlijke bron: het wordt vrijwel altijd uit schapenwolvet gehaald. Dieren maken, net als mensen, via de huid vitamine D aan.

Vitamine D3 heeft de voorkeur

Beide vormen van vitamine D doen hun werk goed in je lichaam. Wel wordt de ‘dierlijke’ vitamine D3 iets beter door je lichaam opgenomen dan vitamine D2. Het Voedingscentrum adviseert daarom bij voorkeur voor vitamine D3 te kiezen. Hiermee doe je trouwens geen schaap kwaad: de dieren worden alleen geschoren om, via een wat ingewikkelder scheikundig proces, de vitamine D te verkrijgen. De Vegan Wiki van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme vermeldt ook dat er, voor een pil met vitamine D3, waarschijnlijk zeer weinig schapenvacht nodig is.

Heb je extra vitamine D nodig? Lees het hier >

Bron | Voedingscentrum, Vitamine Informatie BureauNederlandse Vereniging voor Veganisme 

Lees ook

Au! Zeven signalen dat je een niersteentje hebt
Zo snel zou je je mascara moeten vervangen
Slechte slaper? Schrap deze voeding eens van je menu

Bekijk ook

Je katoenen schoenen waterdicht maken: het kan. En met dit simpele trucje is het zo gepiept.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

rianne marijs