Vermoeid? Eet je energiek!

Deel dit artikel:

Vermoeidheid heeft niet alleen te maken met een tekort aan rust, ook voeding speelt een belangrijke rol. (Sport)diëtist Titia van der Stelt vertelt wat en wanneer je moet eten om je zo vitaal mogelijk te voelen.  5 tips: 

1 – Langzame koolhydraten

“Het is een hype om brood en aardappels uit je voeding te mijden, maar daar kun je juist moe van worden omdat koolhydraten een belangrijke bron van energie zijn. Kies wél voor langzame koolhydraten, zoals volkorenproducten. Snelle koolhydraten uit sappen, frisdranken, en witmeelproducten laten je bloedsuikerspiegel namelijk te snel pieken en weer dalen waardoor je suf wordt. Verse jus klinkt heel gezond vanwege de vitamine C, maar er worden minstens vier sinaasappels voor gebruikt en dat zijn eigenlijk te veel fruitsuikers. Eet liever een hele sinaasappel met wat yoghurt. De eiwitten zorgen voor de verzadiging.”

2 – Elk twee uur

“Verdeel je maaltijden gelijkmatig over de dag, zodat je bloedsuiker constant blijft. Mensen eten vaak drie tot vier uur niks en dan ineens vier boterhammen achter elkaar. Maar daarna krijg je een enorme inkakker. Eet liever elke twee uur iets kleins, zoals een volkorenbrood, een plakje roggebrood, wat havermout of yoghurt met een stuk fruit. Zolang je gezonde producten kiest, hoef je niet bang te zijn dat je te veel calorieën binnen krijgt.”

3 – Sla de lunch niet over als je een borrel of feestje hebt

“Je honger sparen is het slechtste wat je kunt doen. Als je de hele dag niets eet en je ziet daarna al die lekkere borrelhappen staan, eet je vaak veel te veel. Houd daarom ook tijdens de feestdagen een regelmatig eetpatroon aan.”

4 – Zorg voor voldoende vitamine D

“Een tekort aan deze vitamine kan voor vermoeidheid zorgen. Vooral in de winter lopen we risico, omdat de zon zich weinig laat zien en dat is een belangrijke bron van vitamine D. Het zit echter ook in vette vis als zalm en makreel, dus zet dat minimaal één keer in de week op het menu. Vrouwen boven de veertig wordt aangeraden om een supplement te slikken, omdat je deze vitamine slechter opneemt naarmate je ouder wordt. Ook kan vitamine D in combinatie met calcium botontkalking helpen voorkomen.”

5 – Vermijd vette maaltijden

“Vet eten ligt een korte tijd zwaar op de maag. Het is bovendien een zware belasting om af te breken, dat kost veel energie, wat zich uit in de beruchte afterdinnerdip. Een winters gerecht als een stamppot, waar een scheut room, worstjes en spekjes aan te pas komen, kun je lichter maken door bijvoorbeeld te kiezen voor een filetlapje en wat hamblokjes. Voeg ook meer groenten toe aan je maaltijden. Die bevatten nauwelijks calorieën en zijn bovendien rijk aan vitamines en mineralen. Die zijn ook weer belangrijk voor het zuurstoftransport in je bloed en daardoor voel je je energieker.

Wat zijn jouw tips om energiek te blijven?