Dit kun je nu alvast doen om een verkoudheid of griepje te voorkomen

Deel dit artikel:

Hoewel de herfst pas officieel op 21 september van start gaat, zijn de temperaturen nu al flink aan het dalen. Mensen beginnen weer te snotteren en griepjes steken alweer de kop op. Maar is er eigenlijk iets wat je nu alvast kunt doen om je tegen al die bacteriën te wapenen?

NU.nl vroeg een aantal experts om advies.

Rondslingerende bacteriën

Harry Wichers, biochemicus bij de Wageningen Universiteit, legt uit dat het lastig is om jezelf te beschermen tegen al die ziekmakende bacteriën. “Een nies is als een kleine orkaan”, zo vertelt hij. “De bacteriën slingeren in het rond. Het is moeilijk om ze niet tegen te komen. We worden per dag ongeveer zeven keer aangevallen door een virus.” Dat we door het koude weer vaker binnen zitten, helpt ook niet echt mee. “We zitten binnen, de dagen worden korter en rond kerst heeft bijna iedereen een vitamine D-tekort.” Gelukkig kun je je vitamine D-tekort wel op een simpele manier oplossen.

Lees ook: helpt kippensoep nou echt bij griep?

Wat kun je doen?

Je volledig wapenen tegen een griep of verkoudheid is volgens Wichers niet mogelijk. “Wel kun je ervoor zorgen dat je immuunsysteem zo goed mogelijk werkt. Dit systeem van organen, cellen en moleculen beschermt ons. Zonder dit systeem zouden bacteriën en virussen zich snel meester van je maken.” Door je weerstand dus op peil te houden, kun je de kans op een virus wel verkleinen.

Tips om je weerstand te versterken

Volgens diëtist Titia Van der Stelt kun je met de volgende tips je immuunsysteem een handje helpen:

  • Voldoende sporten en bewegen: “Als je fit bent, is je weerstand ook hoger.”
  • Gezond eten: “Let met eten er vooral op dat je genoeg vitamine C en E binnenkrijgt. Eet 250 gram groenten per dag en twee stuks fruit. Bijvoorbeeld een kiwi, dat is een echte vitamine C-bom.”
  • Veel verschillende vezels eten: met het eten van bijvoorbeeld volkoren granen en peulvruchten kun je de goede darmbacteriën voeden. “Die vezels dragen bij aan een goed immuunsysteem”, aldus Van der Stelt.
  • Niezen in je elleboog: met je handen raak je van alles aan, waardoor de bacteriën zich sneller gaan verspreiden. Nies daarom altijd in je elleboog.
  • Geen handblazer gebruiken: “In de wc kun je beter je handen afdrogen met papieren doekjes dan ze onder of in de handblazer te houden. Handblazers zijn namelijk een bron van bacteriën, blijkt uit onderzoek.”

Heb jij de nieuwste Margriet Gezond Leven al? Je kunt ‘m hier bestellen.

 

 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via 
margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | NU.nl
Beeld | iStock