Hebben vegetariërs echt 20 procent meer kans op een beroerte?

Deel dit artikel:

Uit een nieuw onderzoek van de Universiteit van Oxford is gebleken dat vegetariërs misschien wel minder risico lopen op hart- en vaatziektes, maar juist 20 procent meer kans hebben op een beroerte. Hoe zit dat precies?

Er komen namelijk ook een heleboel andere dingen bij kijken.

Grootschalig onderzoek

De wetenschappers volgden achttien jaar lang zo’n 50.000 Britten met een gemiddelde leeftijd van 45 jaar. Onder de deelnemers waren mensen die vlees en vis eten, maar ook viseters (pescotariërs) en vegetariërs. Hun eetpatroon werd gedurende de achttien jaar regelmatig onder de loep genomen, en hun bloed werd onderzocht.

Meer kans op een beroerte

Tijdens de onderzoeksperiode kregen 2.820 deelnemers hart- en vaatziektes, en kregen 1.072 mensen een beroerte. Uit de analyse van het onderzoek bleek dat vleeseters 22 procent meer kans hebben op hart- en vaatziektes dan pescotariërs en vegetariërs. Maar die laatste twee groepen hadden juist 20 procent meer kans op een beroerte.

Indirect verband

Toch hoef je als vegetariër niet meteen in paniek te raken. Het gaat hier namelijk niet om een direct verband. De verhoogde kans op beroertes is volgens de onderzoekers een gevolg van een tekort aan belangrijke vitamines, zoals B12. Ook hebben vegetariërs sneller last van een minder goed HDL-cholesterol.

Vitaminetekorten

Dit is niet alleen een risico onder vegetariërs, ook vleeseters kunnen hier last van krijgen. Naar schatting heeft zo’n 20 procent van de volwassenen een vitamine B12-tekort. Dit risico wordt hoger bij 60-plussers, met name omdat ze vaak medicatie slikken waardoor vitamines minder goed worden opgenomen.

Tintelingen en loopproblemen

Belangrijke vitaminetekorten kun je aanvoelen door verschillende symptomen. Zo krijg je last van tintelende handen en voeten, heb je minder lichamelijke kracht en uiteindelijk zul je zelfs problemen krijgen met lopen. Op de lange termijn kun je geheugenproblemen of zelfs dementie krijgen.

Supplementen?

Gelukkig kun je hier zelf makkelijk iets aan doen door middel van aanpassingen in je voedingspatroon. Vitamines als B12 worden niet door ons lichaam zelf aangemaakt, maar moeten we echt uit onze voeding halen. Hoewel dit bij vegetariërs misschien lastiger is, is het zeker niet onmogelijk. Als je geen vlees eet, kun je de vitamines uit vis of zuivelproducten halen. Eet je helemaal veganistisch,  dan is het verstandig om supplementen te slikken.

Geen zorgen

Kortom: je hoeft als vegetariër echt niet bang te zijn voor een beroerte als je goed en gevarieerd eet, je bewust bent van de risico’s en je goed naar je lichaam luistert. Bovendien is het verlaagde risico op hart- en vaatziekten ook wat waard. Twijfel je? Je kunt altijd overleggen met je huisarts of het voor jou slim is om vitaminesupplementen te slikken.

Bron | Het Laatste Nieuws, TIME
Beeld | iStock

Alles weten over een gezonde en gevarieerde voeding, met 54 lekkere recepten? Je vindt het in de Margriet Lekker Eten special die je hier kunt bestellen.