Vaginale droogheid: hoe ontstaat het en wat kun je er aan doen?

Deel dit artikel:

Veel vrouwen hebben last van vaginale droogheid, maar om de één of andere reden heerst er nog steeds een beetje een taboe op dit onderwerp. Zonde, want er bestaan voldoende oplossingen voor dit probleem die écht helpen. Wij leggen je uit hoe vaginale droogheid ontstaat en wat je er tegen kunt doen.

Wat is vaginale droogheid?

Bij vaginale droogheid wordt er onvoldoende vocht aangemaakt, waardoor de slijmvliezen in je vagina geïrriteerd kunnen raken. Hierdoor kun je last krijgen van een branderig gevoel of pijn in de vagina, bijvoorbeeld tijdens het vrijen. Ook kan je vagina kwetsbaarder worden voor infecties, bijvoorbeeld voor vaginale schimmelinfectie.

Oorzaken vaginale droogheid

Vaginale droogheid kan verschillende oorzaken hebben, namelijk:

  • De overgang en menopauze
  • De menstruatie
  • Intieme hygiëne
  • Bepaalde ziektes, medicijnen en producten
  • Roken en alcohol
  • Spanningen, stress en vermoeidheid

De overgang

Je vagina staat volledig onder invloed van hormonen. Het krijgt je leven lang voldoende oestrogenen, waardoor het slijmvlies dik is, de zuurtegraad op peil blijft en bacteriën weinig tot geen kans krijgen om infecties te veroorzaken. Tijdens de overgang daalt echter de oestrogeenproductie, waardoor je vagina dunner, minder soepel en droger wordt.

De menstruatie

Helaas kun je ook vóór de overgang al last krijgen van vaginale droogheid. Sommige vrouwen hebben er namelijk tijdens hun menstruatie last van en dan met name drie dagen voor en drie dagen erna. Dit heeft alles te maken met schommelingen in je hormoonhuishouding: de eerste dagen na de menstruatie is de hoeveelheid oestrogeen laag, in het midden van de cyclus (rond de eisprong) is er een piek en na de piek neemt het oestrogeengehalte weer af.

Lees ook: 7 dagelijkse dingen die invloed hebben op de gezondheid van je vagina

Een bevalling

Ook veel vrouwen die net zijn bevallen hebben last van vaginale droogheid. Het duurt meestal enkele weken tot soms maanden voordat het evenwicht opnieuw is hersteld. Eigenlijk heel logisch, want ook na de bevalling razen de hormonen nog door je lijf. Als je borstvoeding geeft, kan vaginale droogheid zelfs nog iets langer duren, doordat je tijdelijk een verminderde oestrogeenproductie hebt.

Intieme hygiëne

Ook je dagelijkse douchegewoontes kunnen voor vaginale droogheid zorgen. Zo tast zeep de natuurlijke zuurtegraad van je vagina aan, waardoor je last kunt krijgen van vaginale droogheid. Was je vagina dus niet met warm water en zeep, dit werkt schimmelinfecties en droogte in de hand. Je vagina is zelfreinigend dus een beetje lauw water is al voldoende om deze schoon te maken. Daarnaast kunnen ook zwembadchemicaliën, waspoeders, geparfumeerd toiletpapier, tampons of maandverband het evenwicht in je vagina verstoren, dus wees hier voorzichtig mee.

Lees ook: dit is de beste manier om je vagina te wassen

Roken en alcohol

Dat roken en overmatig alcoholgebruik slecht voor je is, hoeven we je natuurlijk niet te vertellen. Maar wist je dat deze slechte gewoontes ook invloed hebben op de gezondheid van je vagina? Als je last hebt van vaginale droogheid is het dan ook aan te raden om hiermee te stoppen.

Spanningen, stress en vermoeidheid

Ook je emotionele gesteldheid kan invloed hebben op je vagina. Spanningen, stress en vermoeidheid kunnen ervoor zorgen dat je lichaam minder vocht aanmaakt, waardoor je vagina, ogen en mond droog kunnen aanvoelen.

Oplossingen

Nu je weet wat de oorzaak is van je vaginale droogheid, is het tijd om het probleem aan te pakken. De volgende dingen kunnen hierbij helpen:

Glijmiddel

Omdat vaginale droogheid vooral tijdens vrijen erg pijnlijk kan zijn, is het verstandig om glijmiddel te gebruiken. Er zijn tegenwoordig ook genoeg opties voor een gevoelige vagina, dus je hoeft niet bang te zijn dat het juist voor extra irritaties gaat zorgen. Let er vooral op dat je er eentje aanschaft zonder chemische toevoegingen en breng dit zowel in- als uitwending aan.

Hormonen

Ook hormonen in de vorm van tabletten kunnen uitkomst bieden. Deze worden voorgeschreven door de dokter of gynaecoloog en bevatten oestrogenen. Dit soort tabletten worden vaak ingenomen door vrouwen die veel last ondervinden van de overgang, denk bijvoorbeeld aan opvliegers, vermoeidheid en stemmingswisselingen. Blijf je ondanks deze tabletten last hebben? Dan krijg je wellicht een te lage dosis. Je kunt je dokter of gynaecoloog vragen om de dosis te verhogen.

De juiste voeding

Wat ook nog weleens wil helpen, is het aanpassen van je voedingspatroon. Eet bijvoorbeeld wat meer zalm, sardientjes, haring, pompoen of zonnebloempitten. Deze voedingsmiddelen bevatten omega 3-vetzuren die zorgen voor een natuurlijke bevochtiging van je vagina. In peulvruchten, lijnzaad en soja vind je fyto-oestrogenen. Dit zijn plantaardige stoffen die de werking van oestrogeen nabootsen en helpen om je hormoonspiegel meer in balans te krijgen.

Lokale hormoontherapie

Je kunt ook voor lokale hormoontherapie kiezen, via crèmes, gels of vaginale tabletten die je in de vagina brengt. Deze producten geven oestrogenen af die door het vaginale slijmvlies worden opgenomen. Hierdoor wordt het slijmvlies weer dikker, vochtiger en elastischer. Door de lokale werking heb je minder kans op bijwerkingen.

Laserbehandeling

Eén van de nieuwste oplossingen tegen vaginale droogheid, is een laserbehandeling. Tijdens zo’n behandeling wordt de vaginawand ‘gelaserd’ om de huid te stimuleren en te vernieuwen. Tijdens de behandeling worden gecontroleerde ‘brandwondjes’ gemaakt die tijdens het natuurlijk herstelproces nieuw collageen aanmaken. Dit zorgt ervoor dat de vaginale wand elastischer en minder droog wordt.

Een uitgebreider voorspel

Heb jij vooral tijdens het vrijen veel last van vaginale droogheid? Neem dan wat meer tijd om opgewonden te raken. Bespreek met je partner wat je fijn vindt, ontspan je en probeer meer te genieten. Op deze manier produceert je lichaam vanzelf een natuurlijk glijmiddel waardoor de seks een stuk fijner zal voelen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Libelle.be
Beeld | iStock