Kun je niet slapen? Dít zijn de trucjes waar deskundigen bij zweren

Deel dit artikel:

Lig je te woelen in bed en heeft het tellen van schaapjes geen enkel nut? Deskundigen raden de volgende trucs aan die ze zelf gebruiken als ze niet kunnen slapen.

Zonder een goede nachtrust functioneer je geestelijk en lichamelijk een stuk slechter. Daarnaast kunnen de nodige stressgevoelens opspelen wanneer je iets niet voor elkaar krijgt, waardoor je aan het eind van die dag opnieuw de slaap niet kunt vatten. Zo kom je al snel in een vicieuze cirkel terecht. Hoog tijd om in te grijpen met een oplossing die ervoor zorgt dat je de volgende keer wél als een roosje slaapt en zo alle ellende kunt voorkomen.

1. Spieren ontspannen

Volgens neuroloog Sandra Block (what’s in a name?) val je als een blok in slaap na een zogenaamde progressieve spierontspanningsoefening. “Concentreer je hierbij op het langzaam aanspannen en daarna ontspannen van elke spiergroep in intervallen van vijf seconden,” legt ze uit aan Women’s Health. “Begin bij je tenen en ga langzaam omhoog naar je hoofd. Eindig door je voor te stellen dat je je op een ontspannen plek bevindt, zoals het strand of een mooi rustig herfstbos.”

2. Ademhalingsoefening

Niet alleen een spierontspanningsoefening, ook ademhalingsoefeningen kunnen je helpen in slaap te vallen. “Als ik niet kan slapen, probeer ik langzamer te ademen en tel ik mijn ademhaling terug vanaf honderd,” vertelt de Amerikaanse dokter Jose Colon, auteur van The sleep diet: a novel approach to insomnia. “Terwijl je aftelt, ben je bewust bezig met je ademhaling en dat werkt ontspannend.” Raak je onderweg de tel kwijt? Dan moet je volgens hem  gewoon weer opnieuw beginnen.

3. Niet te warm

Een ijskoude kamer draagt misschien niet bij aan een fijne nachtrust, maar een stikhete ruimte is zeker geen goed idee. Volgens Robert S. Rosenberg – een Amerikaanse specialist in slaapgeneeskunde en de schrijver van Sleep soundly every night, feel fantastic every day – ligt de ideale slaapkamertemperatuur ergens tussen de 16 en 21 graden. “Dat komt omdat onze lichaamstemperatuur ’s nachts zakt en dat is meteen een signaal voor de hersenen om te slapen. Een warme kamer kan dit proces remmen.”

4. Wakker blijven

Je wilt zo snel mogelijk in slaap vallen en tóch luidt het advies van de Amerikaanse wetenschapper Sujay Kansagra dat je moet proberen wakker te blijven. Waarom? “Het klinkt een beetje krom. Maar als ik moeite heb in slaap te komen omdat ik me zorgen maak dat het niet lukt, doe ik juist het tegenovergestelde,” zegt de directeur van het wetenschappelijke slaapprogramma aan de Duke University in North-Carolina. “In plaats van me zorgen te maken en af te vragen of de slaap wel wil komen, probeer ik uit alle macht wakker te blijven. Dit neemt de angst voor wakker liggen weg en geeft mijn geest de kans genoeg te ontspannen om uiteindelijk in slaap te vallen. Die techniek staat bekend als paradoxale intentie.”

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | womenshealthmag.nl
Beeld | iStock