Altijd enorme trek tijdens je menstruatie? Hier komt het door

Deel dit artikel:

Roept je maag ook continu om eten wanneer je ongesteld bent? Dat je tijdens je menstruatie last hebt van een onstilbare trek, ligt niet aan jou. Er is volgens de wetenschap een logische oorzaak voor. En gelukkig kun je ook maatregelen nemen.

Van chips tot koekjes en van friet tot pizza: kun je er tijdens je menstruatie geen genoeg van krijgen? Dat komt door de verandering van de hormoonsamenstelling. Afhankelijk van de fase waarin je zit (eisprong, menstruatie et cetera), variëren de niveaus van onder andere oestrogeen en progesteron in je lichaam. Volgens de wetenschap neemt oestrogeen de eetlust weg, terwijl progesteron er juist voor zorgt dat je trek krijgt. Vlak voor en tijdens de menstruatie bereikt het gehalte aan progesteron een piek, waardoor je maag dus continu zit te knorren.

De schuld van hormonen

Wanneer je tijdens je ongesteldheid trek hebt, is dat meestal niet in gezonde dingen. Integendeel, koolhydraatrijke voeding als pizza en chips zijn ineens nóg aantrekkelijker dan normaal. Dat heeft alles te maken met de hoeveelheid cortisol – ook wel het stresshormoon genoemd – in je lichaam. Dat niveau neemt lichtelijk toe tijdens de menstruatie, waardoor je gevoeliger kunt zijn voor insuline. Het gevolg: je verbrandt suikerrijke voeding een stuk sneller dan normaal, waardoor je ook weer eerder trek hebt in dat soort dingen. Op hetzelfde moment daalt het serotonine-niveau – beter bekend als het gelukshormoon – vlak vóórdat je ongesteld moet worden. Daardoor heb je meer zin in koolhydraten. Daarbovenop maken koolhydraten juist weer serotonine aan. Dus is het niet gek dat je net naar dit soort voedsel grijpt wanneer je niet lekker in je vel zit.

Zo ben je er klaar voor

Een goede voorbereiding is het halve werk, ook als het om je menstruatie gaat. Vertrek daarom niet pas naar de supermarkt wanneer het feest al is begonnen, maar zorg dat je vóór die tijd voedingsmiddelen in huis hebt gehaald die rijk zijn aan ijzer en magnesium. Dat zijn de twee mineralen waar veel vrouwen een tekort aan hebben tijdens hun ongesteldheid. Schaaldieren, spinazie en rood vlees zitten tjokvol ijzer. Voor een flinke dosis magnesium is het slim om avocado’s, noten en pure chocolade (ja, echt) te eten.

Eiwitten, vezels en voldoende water

Om ervoor te zorgen dat je bloedsuikerspiegel op peil blijft gedurende de dag, is het verstandig te ontbijten met veel eiwitten en vezels. Zo voorkom je een piek die de hunkering naar ongezond eten stimuleert. En zoals altijd: drink voldoende water om gehydrateerd te blijven, zodat je lichaam optimaal kan functioneren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | hln.be
Beeld | iStock