Trage stoelgang? Deze tips werken!

Deel dit artikel:

De een gaat dagelijks naar het toilet voor de grote boodschap, terwijl de ander maar een keer in de drie dagen hoeft. Dat is voor iedereen anders. Maar om verstopping te voorkomen, is het belangrijk dat je een regelmatige stoelgang hebt. Met onderstaande tips bereik je dat, zonder medicatie! 

Eet voldoende vezels

Om de darmen goed in beweging te houden, is het belangrijk om dagelijks voldoende vezels te eten: zo’n 30 tot 40 gram. Dit kun je halen uit volkoren producten, zoals volkoren brood, roggebrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en quinoa. En ook peulvruchten, noten, groente en fruit zitten boordevol vezels.

Het is goed om te weten dat er twee verschillende soorten vezels zijn: oplosbare en onoplosbare. Oplosbare vezels worden in de darm afgebroken. De stoffen die daarbij vrijkomen dienen als voeding voor de darmbacteriën. Zo blijft de darmflora gezond en de ontlasting soepel. Onoplosbare vezels worden niet afgebroken in de darmen en vergroten de darminhoud. De meeste vezelrijke voeding bevat een combinatie van oplosbare en onoplosbare vezels. Zo ontstaat er een gezonde stoelgang.

Drink voldoende

Een goede stoelgang vereist voldoende vochtinname: 1,5 liter per dag. Vezelrijke voeding heeft vocht nodig om op te zwellen, zodat de darmen goed hun werk kunnen doen. Drink je te weinig bij vezelrijke voeding, dan kun je verstopt raken.

Verminder stress

Stress is nergens goed voor, ook niet voor je stoelgang. Mensen met een opgejaagd gevoel of een depressie hebben kans om last te krijgen van obstipatie. Pak daarom je stress aan; het komt meteen je stoelgang ten goede.

Voldoende beweging

Minimaal 30 minuten per dag lichaamsbeweging stimuleert je darmwerking. Vooral mensen die een zittend beroep hebben is dit aan te raden.

Streef naar gezond gewicht

Zowel overgewicht als ondergewicht kan zorgen voor vervelende spijsverteringsklachten. Probeer niet te veel te schommelen in je gewicht. Een gezond gewicht beloont zichzelf.

Eet pruimen

Pruimen worden vaak gekoppeld aan een goede stoelgang. Niet voor niets, natuurlijk. Pruimen bevatten veel vezels en fenylsateïne: een stof die een laxerend effect heeft en de darmwerking kan stimuleren.

Heb jij ook een goede tip om de stoelgang te versnellen?