Tips: zo gebruik je minder suiker!

Suiker verslavend of niet

Deel dit artikel:

Pinterest

“Vanaf maandag doe ik weer gezond.” Komt deze zin jou ook bekend voor? Inmiddels zijn we heel wat maandagen verder en blijkt dat opnieuw gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom van ons, voor jou: simpele tips om wat anders met suiker om te gaan.

Margriet samen met Kenniscentrum Zoetstoffen

Schuilnamen
Allereerst is het goed om te weten dat suiker vele schuilnamen heeft. Onmogelijk om te onthouden, want het zijn er wel meer dan zestig. Wil je je suikerinname verminderen? Scan de producten in de supermarkt dan eerst op ingrediënten. Let op woorden die ‘suiker’ of ‘stroop’ bevatten, zoals glucosestroop of rietsuiker. Maar er zijn nog meer veelgebruikte schuilnamen, bijvoorbeeld dextrose, glucose of maltodextrine. Wist je trouwens dat er in honing net zo veel calorieën zitten als in suiker?

Tips voor de zoetekauw
De ‘drie dagen uitdaging’: ruil snoep, koek of andere lekkernijen in voor eiwitrijke producten en producten die gezonde vetten bevatten zoals kip, kaas, eieren, avocado of yoghurt. Dit zorgt ervoor dat je langer een verzadigd gevoel houdt. Ook slim: snoep, zaden en noten als tussendoortje. Het zal even wennen zijn, want je lichaam is waarschijnlijk gewend aan suikers uit snoep en koek. Maar als je volhoudt, zul je snel verschil merken.

  1. Dorst of trek?
    Als je niet genoeg hebt gedronken op een dag, kan het voelen alsof je trek begint te krijgen terwijl het eigenlijk vocht is dat je nodig hebt. Ga na of je voldoende drinkt (niet meer dan twee liter water, zo’n acht glazen per dag) zodat je het één beter van het ander kunt onderscheiden.
  2. Keukenprinses
    Pindasaus, hummus of appelmoes… Veel producten in pakjes en potten kun je ook zelf maken. Zo zit je er met je neus bovenop en weet je zeker dat er geen suiker aan is toegevoegd.
  3. Bye, bye blikjes!
    Wist je dat blikjes fris en energiedrankjes soms wel zeven suikerklontjes bevatten? Schrap deze (vaker) van je boodschappenlijstje en daarmee uit je voedingsschema, om zo de hoeveelheid suikers in je lichaam flink naar beneden te halen.
  4. Zoet maar geen suiker
    Kies voor een zoetje in de koffie in plaats van een suikerklontje en je hebt meteen al een winst van 22 calorieën per kopje te pakken. Of vervang je blikje frisdrank voor een zero-variant, dat is een verschil van wel 135 calorieën. En zo zijn er voor nog veel meer producten met suikerarme(re) varianten. Meer informatie vind je op Zoetstoffen.nl.

onze Commerciële Redactie