Zo raak je die laatste vijf kilo’s wél kwijt

Deel dit artikel:

De laatste loodjes wegen het zwaarst en dat geldt ook voor afvallen. Hoe dichter je bij je streefgewicht bent, hoe moeilijker het wordt om kilo’s te verliezen. Nu je een aantal kilo’s kwijt bent, heeft je lichaam minder energie nodig om je huidige gewicht te behouden.

Gelukkig zijn er een aantal dingen die je kunt doen om die laatste kilo’s toch nog kwijt te raken.

1. Hou een eetdagboek bij

Het kan best zijn dat je eigenlijk meer eet dan je denkt. Een eetdagboek kan je daar meer bewust van maken. Begin daarom vanaf vandaag met het bijhouden van zo’n dagboek: schrijf elke dag op wat je allemaal eet en drinkt en kijk er aan het einde van de week naar. Zo heb je een goed overzicht van wat er goed gaat en waar het misloopt.

2. Neem een smoothie als avondeten

Probeer zo nu en dan je avondmaaltijd te vervangen door een lekkere smoothie. Mix bijvoorbeeld een avocado, spinazie, banaan, aardbeien en citroen door elkaar en je hebt een gezond drankje, dat ook nog eens goed vult.

3. Zorg ervoor dat je niet teveel vocht vasthoudt

Blijft je weegschaal steeds op hetzelfde getal steken? Dan zou het zomaar kunnen zijn dat je teveel vocht vasthoudt. Gelukkig kun je een aantal dingen doen om dat te voorkomen: drink niet door een rietje, eet langzaam en probeer zout voedsel te vermijden. En, heel belangrijk: blijf genoeg water drinken.

4. Vervang de koolhydraten in je avondmaaltijd voor groenten

Om ervoor te zorgen dat je gedurende de dag energiek blijft, is het belangrijk om tijdens je ontbijt en lunch koolhydraten te eten. Maar tegen het einde van de middag heb je die extra boost niet meer nodig. Ruil daarom de koolhydraten van je avondmaaltijd  in voor een portie niet-zetmeelachtige groenten zoals broccoli, spinazie en pepers.

5. Eet een beetje meer

Het klinkt misschien een beetje tegenstrijdig, maar het kan écht helpen. Als je voedselinname te lang beperkt is geweest, kan je metabolisme vertraagd zijn. Het gevolg is dat je minder snel gewicht verliest. Nu is dat natuurlijk geen vrijbrief om cakes en pizza’s te gaan eten, maar je kunt je metabolisme wel een boost geven door een kleine gezonde snack toe te voegen aan je eetpatroon.

Bron | Goedgevoel.be |
Foto | iStock |