5x zo maak je hardlopen in de kou makkelijker voor jezelf

Deel dit artikel:

Met dit koude weer, is het idee van een avondje Netflixen op de bank een stuk aantrekkelijker dan een rondje hardlopen. Maar het zou zonde zijn als je je sportregime nu laat verslonzen. Daarom een aantal tips om  het hardlopen ook de herfst en winter te blijven volhouden.

You can do it!

1. Kies de juiste kleding

Gebruik de regen niet als een excuus om binnen te blijven, maar investeer in een goed waterdicht jasje. Zo’n jas beschermt je niet alleen tegen een regenbui, maar houdt je ook warm als er een gure wind waait. Naderen de temperaturen het vriespunt? Gebruik dan leggings en armwarmers om jezelf warm te houden, zo adviseert langeafstandsloper Louise Damen aan Het laatste nieuws. “Het is belangrijk dat je je spieren warm houdt”, vertelt ze. En mocht het nu écht koud zijn, kun je ook nog een muts dragen.

Lees ook: zoveel beweging heb je nodig om een winterdepressie op afstand te houden

2. Houd rekening met de windrichting

Check voordat je de deur uitgaat nog even goed het weerbericht, zo adviseert personal trainer Luke Worthington. “Op een winderige dag loop ik het liefst eerst tegen de wind in. Als ik terugkeer naar huis kan ik profiteren van de wind in de rug.”

3. Zorg voor een extra goede warming-up

Opwarmen hoort er altijd bij, maar zeker in de winter is dit een cruciale stap die je absoluut niet mag overslaan. “Bij koud weer gaan je spieren zich aanspannen”, zo legt apotheker Abbas Kanani uit. “Door op voorhand goed op te warmen, vermijd je spierpijn achteraf.”

4. Drink voldoende

Hoewel we dit advies in de zomer altijd zonder problemen opvolgen, willen we het in de winter nog weleens vergeten. En dat terwijl we in de kou ook gewoon zweten. “Drink voldoende, ook als je geen dorst hebt”, zo adviseert Worthington.

5. Let extra op je ademhaling

Heb jij ook het altijd het gevoel dat het moeilijker is om te ademhalen in de kou? Dit zit niet tussen je oren: door de winterlucht vernauwen je luchtwegen, waardoor ook je ademhaling moeilijker verloopt. Fitnessexpert Andy McGhee heeft een handig trucje om je ademhaling onder controle te krijgen. “Ik noem het de ‘drie in en drie uit’-oefening. Bij elke drie stappen die je zet, adem je in. Bij de volgende drie stappen adem je weer uit. Zo simpel is het.” Daarnaast is het bij vriestemperaturen verstandig om door je neus in te ademen en door je mond uit te ademen. Op die manier verwarm je de koude lucht voordat deze je longen bereikt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Het laatste nieuws
Beeld | iStock