Last van stijve spieren tijdens een lange vlucht? Dit kun je ertegen doen

Deel dit artikel:

Een vakantie naar een ver land op de planning? Heerlijk! Alleen kom je vaak met pijnlijke en stijve spieren het vliegtuig uit. Gelukkig kan een beetje beweging tijdens de vlucht wonderen doen. Er zijn een aantal simpele oefeningen die je zelfs kunt doen wanneer je in de middelste stoel zit.

De stijve spieren die je hebt na een lange (of soms zelf korte) vlucht ontstaan door een aantal factoren. Stress, langdurig stilzitten en een slechte houding zijn de boosdoeners. Begin je vakantie zonder stijve spieren en doe déze oefeningen tijdens je vlucht.

Zittende twist

Wanneer je een beetje bekend bent met yoga, dan heb je vast al van deze oefening gehoord. De zittende twist is een makkelijke manier om met weinig ruimte toch je spieren even aan het werk te zetten. Het werkt als volgt: kruis je rechterbeen over de linker, en plaats je linkerhand op je rechterknie. Adem diep in en strek je ruggengraat uit, terwijl je je bovenlichaam naar rechts draait. Houdt dit zo’n vijf tot tien seconden vast, en herhaal dan aan de andere kant.

Een gebedje achter je rug

Heb je pijnlijke schouders en armen? Dan kun je deze oefening proberen. Ga op het puntje van je stoel zitten. Plaats je armen achter je rug, en plaats je handen tegen elkaar aan, met je vingers naar boven. Alsof je aan het bidden bent, dus. Houd dit vijf tot tien seconden vast. Als dit niet lukt, kun je ook met je linkerhand je rechterelleboog vastpakken en dit een aantal seconden vasthouden. Herhaal dit vervolgens met de andere kant.

Laat maar rollen

Je kunt bijna ieder gewricht in je lichaam laten rollen, zelfs wanneer je zit. Begin met je hoofd: buig je hoofd naar beneden en rol deze langzaam naar je rechterschouder. Houdt hier een paar seconden stil, en rol langzaam met de klok mee naar je linkerschouder. Rol vervolgens je schouders in een ronde beweging naar voren, en herhaal dit ook naar achteren. Doe hetzelfde met je polsen en enkels.

Loop een rondje

Dit is misschien niet een heel makkelijke optie wanneer je bij het raam of in het midden zit, maar je lichaam zal je dankbaar zijn. Af en toe opstaan en heen en weer lopen stimuleert de bloedcirculatie, wat wonderen doet voor je spieren. Voor een optimaal resultaat zou je iedere twintig tot dertig minuten even moeten lopen.

Voetjes van de vloer

Zelfs wanneer alleen je benen en voeten in beweging zijn, blijft je bloedcirculatie beter stromen. Je buurman of buurvrouw zal van deze oefening niet eens iets merken. Tik om en om de ruimte onder de stoel voor je aan met je tenen gedurende zo’n zestig seconden. Doe vervolgens kuitoefeningen. Zit rechtop met je voeten plat op de vloer. Breng je hielen omhoog en knijp je kuitspieren samen. Houd dit een paar minuten vast, voor je ze weer naar beneden brengt. Herhaal dit zo’n 25 keer, om de vijftien tot dertig minuten.

Bron | Realsimple.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.