Sporten vóór het ontbijt blijkt beter voor je bloedsuikerspiegel

Deel dit artikel:

Hoewel in de ochtend of in de avond sporten allebei zo z’n voordeel heeft, is uit een nieuw onderzoek gebleken dat de ochtend misschien toch een betere beslissing is. En dan bedoelen we -net-uit-bed-nog-voor-je-ontbijt- ochtend.

Dit doet namelijk wonderen voor je gezondheid.

Sporten voor of na het ontbijt

Wetenschappers van de University of Bath wilden weten of de tijd waarop we sporten effect heeft op hoe en hoeveel gewicht we verliezen. Hierbij keken ze naar het verschil tussen sporten voor en na het ontbijt.

Drie groepen

Het zes weken durende experiment werd gedaan met dertig mannen met obesitas of overgewicht. Zij werden opgedeeld in drie groepen: mannen die hun ontbijt voor het sporten aten, mannen die hun ontbijt na het sporten aten, en een controlegroep die niets anders deed dan voorheen. De eerste twee groepen hadden hetzelfde sport- en voedingsschema.

Dubbel zoveel vet

Uit de resultaten bleek dat de mannen die vóór hun ontbijt gingen sporten, maar liefst dubbel zoveel vet verbrandden in vergelijking met de mannen die na hun ontbijt pas in beweging kwamen. Dit is wel belangrijk, maar níet om de reden die je misschien zou denken. Beide groepen hadden aan het einde van het experiment namelijk evenveel gewicht verloren.

Balanceren bloedsuikerspiegel

Wat betekent dit verschil in vetverbranding dan? Hoofdonderzoeker Javier Gonzalez legt het uit: “Hoewel het geen effect op het gewichtsverlies had, leidde het wel tot een drastische verbetering van de algehele gezondheid van de mannen.” Sporten voor het ontbijt bleek goed te zijn voor het balanceren van de bloedsuikerspiegel, wat belangrijk is in het bestrijden van risico’s als diabetes en hart- en vaatziekten.

Groot verschil

Uit de studie werd geconcludeerd dat als je sport terwijl je lichaam nog aan het ‘vasten’ is (in de nacht eet je immers niets), je lichaam hier meer gezondheidsvoordelen uithaalt. Het moment van eten maakt een groot verschil, niet in gewichtsverlies, maar in het balanceren van de bloedsuikerspiegel. Kortom: als je al in de ochtend sportte, kan het geen kwaad om een keer te proberen je ontbijt ná je workout te eten.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | iStock


Nog meer lezen over gezond leven? Dat kan in de Margriet Gezond Leven-special, vol inspirerende interviews, uitgebreide reportages en praktische tips. Bestellen kan hier.