Waarom je voor het sporten het best chocolademelk kunt drinken

Deel dit artikel:

Na het sporten vraagt je lichaam om vocht. Waar de één zich aan een flesje water vergrijpt, tikt de ander liever een mierzoet sportdrankje achterover. Maar wat kun je nou het best drinken? 

Het antwoord zal je misschien verbazen én verblijden. Want volgens een recente studie gepubliceerd in de European Journal of Clinical Nutrition kun je het best geen water of sportdrank, maar chocolademelk drinken – niet alleen na, maar ook vóór een intensieve sportsessie. Is dat even lekker!

Hartslag en zuurtegraad

De onderzoekers namen twaalf studies kritisch onder de loep, waaraan honderdvijftig proefpersonen meededen. Wat bleek? Door vóór het sporten chocolademelk te drinken, konden de deelnemers zes minuten langer doorgaan. En ná het sporten hadden ze een regelmatigere hartslag en een lagere zuurtegraad in hun lichaam, waardoor de kans op spierkrampen verkleint. Resultaten die je volgens de studiebollen niet met water of sportdrank bereikt.

Eiwitten

Waarom chocolademelk die positieve effecten heeft? De drank bevat koolhydraten, proteïnen (eiwitten), gezonde vetten, vitaminen en elektrolyten die de vloeistoffen in je lichaam in balans houden, je spieren versterken én afvalstoffen verwerken. Water bevat te weinig tot geen koolhydraten, proteïnen en elektrolyten om je spieren net zo snel te kunnen laten herstellen. En waar sportdranken wel koolhydraten en elektrolyten bevatten, hebben ze meestal geen proteïnen – die juist zo belangrijk zijn voor het herstellen van je spieren, beheersen van je gewicht en verspreiden van zuurstof door het lichaam.

Liever water?

Voel je je juist topfit door voor, tijdens en na het sporten alleen water te drinken en wil je niet onnodig extra calorieën binnen krijgen? Blijf dan vooral water drinken. Het is per persoon afhankelijk wat het best werkt en prettig voelt. De onderzoekers geven ook toe dat iemand die twintig minuten zwoegt op de loopband prima kan herstellen met een flesje water. Maar wie intensief sport (lees: kilometers hardloopt of intensieve krachttraining doet) zou meer baat hebben bij een ‘herstellend’ drankje als chocolademelk. Volgens hen bereikt dat hetzelfde effect als de alom bewierookte eiwitshakes, maar is het net wat goedkoper en heb je het vást al in huis voor de (klein)kinderen.

Bron | European Journal of Clinical Nutrition, Daily Mail
Beeld | iStock

Ook interessant om te lezen

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.