Spierpijn voorkomen of in elk geval beperken? Deze dingen kun je doen

Deel dit artikel:

Het trotse, euforische gevoel na een intensieve sportsessie is natuurlijk fijn. Maar de spierpijn die je eraan overhoudt, voelt minder prettig. Wil je de volgende keer na het sporten wél normaal kunnen lopen en je zonder pijnscheuten kunnen omdraaien in bed? Onderstaande tips gaan je helpen.

1. De kracht van water

Het kan niet vaak genoeg worden gezegd: voldoende water drinken kent allerlei gezondheidsvoordelen. Er gebeurt een hoop met je lichaam als je niet genoeg water drinkt. Wanneer je lichaam goed is gehydrateerd, werken je organen bijvoorbeeld beter en zijn ook je spieren een stuk soepeler. Het gevolg: ze worden minder stijf na het sporten. Drink daarom voor, tijdens en na je work-out voldoende water. Je kunt ook kiezen voor een hydraterend en gezond drankje als kokoswater.

2. Kies je fruit verstandig

Een banaan vóór het sporten geeft je de extra dosis energie die je nodig heb. Na afloop van een sessie kun je beter kiezen voor vruchten met een dunne en donkere schil. Blauwe bessen bijvoorbeeld. Die hebben een positieve uitwerking op de afvoer van afvalstoffen uit je lichaam én zitten bomvol voedingsstoffen.

3. Blijf bewegen

Ben je blij als je training er ein-de-lijk op zit en wil je alleen nog maar naar huis en neerploffen op de bank? Daar kun je beter even mee wachten totdat je nog een extra rondje hebt gelopen. Bovendien is het verstandig om altijd te stretchen na het sporten of zelfs nog wat push-ups te doen. Bouw in elk geval rustig af, zodat je spieren niet plotseling afkoelen. Dat zorgt namelijk juist voor spierpijn.

4. Eiwitten na het sporten

Proteïnen, oftewel eiwitten, zorgen voor een sneller herstel van de spieren. Zorg er daarom voor dat je er voldoende van binnenkrijgt na een bezoekje aan de sportschool. Aan welke voedingsmiddelen je daarbij kunt denken? Kip, kalkoen, magere kwark, peulvruchten en hüttenkäse zijn slimme keuzes.

5. Omega 3 als ontstekingsremmer

Spierpijn kan niet alleen ontstaan na het sporten, maar ook door ontstekingen. Daarom is het verstandig om vissoorten te eten die rijk zijn aan omega 3, zoals kabeljauw en zalm. Zo krijg je ontstekingsremmende vetzuren binnen. Geen liefhebber van alles wat uit zee komt? Breng dan je gerechten op smaak met kurkuma of gember, die specerijen zijn ook prima ontstekingsremmers.

6. Lekker slapen

Een goede nachtrust is natuurlijk essentieel om je de volgende dag uitgerust te voelen en productief te zijn. Daarnaast doet een nachtje diep slapen wonderen voor het herstel van je spieren. Wil je zo goed en lekker mogelijk slapen? Dan is het verstandig om deze dingen uit de slaapkamer te bannen.

Toch last van spierpijn na het sporten? Dit simpele douchetrucje doet wonderen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | womenshealthmag.com
Beeld | iStock