Is snoozen echt zo slecht?

Deel dit artikel:

Piep, piep, piep… het irritante geluid van de wekker gaat. Je kent het wel, je voelt je nog veel te moe om op te staan. Je drukt de snoozeknop in en je kunt nog even heerlijk indommelen. Die extra minuutjes slaap lijken op dat moment een cadeautje, maar eigenlijk word je er alleen maar meer vermoeid van. Hoe kan dit?

Slaapcyclus wordt verstoord

Gefragmenteerde slaap is volgens onderzoek slechter dan geen slaap, wat meteen ook verklaart waarom de terugkerende alarmsignalen van je snoozende wekker niet goed zijn voor je lichaam. Als de wekker de eerste keer afgaat, gaat er adrenaline en cortisol door je lichaam, waardoor je meteen alert bent en niet meer echt in slaap valt.

Productiviteit

Wanneer je ’s ochtends weer indommelt na je wekker, ben je eigenlijk jezelf aan het instellen om later op de dag minder alert en productief te worden. Je lichaam wordt een chemische cocktailshaker, doordat dopamine en serotonine verschillende signalen gaan geven aan je lichaam. Deze chemische verwarring zorgt ervoor dat je gedesoriënteerd raakt en dat je moeite hebt om goed te functioneren.

Sociale gezondheid

Snoozen kan irritant zijn voor je bedpartner. Jullie staan allebei chagrijnig op en dat kan later op de dag tot ruzie leiden .

Wat kun je doen om snoozen te voorkomen?

Het lichaam gaat door cycli van diepe en lichtere slaap. Het is veel moeilijker om op te staan tijdens de diepe slaap, dus moet je ervoor zorgen dat dat niet gebeurt. Je kunt het juiste moment om op te staan berekenen aan de hand van een website of een handige app.

Verder is het raadzaam om elke  dag om ongeveer dezelfde tijd op te staan. Uitslapen in het weekend verstoort je biologische klok. Op maandagochtend is het opstaan daarom nog veel moeilijker. Je lichaam moet de biologische klok als het ware resetten. Als je gewend bent om op die tijd op te staan, zul je merken dat het een stuk makkelijker wordt om op te staan zonder de snoozekop in te drukken.

Bekijk ook hieronder een filmpje over snoozen!