Snacktrek? Zo voorkom je dat je je te buiten gaat

Deel dit artikel:

De verleidingen zijn overal. Een collega die trakteert, het goedgevulde tankstation op weg naar huis, snacks die worden verkocht op het station of die open rol koekjes in de la die naar je ligt te roepen. Per dag maken we maar liefst tweehonderd keer de keuze om iets wel of niet te eten. Met deze tips blijf je ongezonde verleidingen de baas en geef je niet toe aan je snacktrek.

Voedingsmiddelen en eetmomenten spelen een grote rol in ons sociale leven. Onderzoek laat zien dat we ongeveer tweehonderd eetkeuzes per dag maken. En die keuzes maken we lang niet altijd bewust, maar  ook onder invloed van geuren, een bepaalde reclame, aanbiedingen of een open koektrommel op tafel. Het kan je allemaal verleiden om tóch iets ongezonds te nemen.

Zo weersta je de verleiding

Het helpt als je je bewust bent van de verleidingen die je thuis en buitenshuis tegenkomt. Met deze drie tips en handvatten wapen je je tegen ongezonde verleidingen en blijf je ze de baas.

Tip 1) Richt je huis gezonder in

Het klinkt misschien een beetje raar, maar je kunt je huis zo inrichten dat je gezondere keuzes maakt. Hoe minder verleiding er op de loer ligt, hoe beter. Wil je weten of jouw huis je helpt om gezonder te kiezen? Doe deze handige check van het Voedingscentrum. Daarmee ‘loop’ je door het huis en reageert op 23 vragen en stellingen. Zoals: ‘Chips en nootjes eten we uit een bakje’ of ‘Fruit ligt op een plek waar de kinderen het zelf kunnen pakken’. Hoe vaker je die vragen kunt beantwoorden met ‘Dat klopt’, hoe gezonder je huis is.

Tip 2) De verleiding buiten de deur weerstaan

Of je nu op straat bent, op het station of in de bioscoop, de kans is groot dat je allerlei verleidingen tegenkomt. Hoe ga je daarmee om? Neem bijvoorbeeld zelf al iets te eten mee als je op pad gaat. Denk aan iets makkelijks als een appel of banaan. Onderweg geen honger hebben, zorgt ervoor dat je minder verleiding voelt. Of neem een andere route als je weet dat je anders langs die winkel komt waar ze je favoriete snacks verkopen. Zo ga je de verleiding letterlijk uit de weg. Wil je toch een keer toegeven aan je snacktrek? Kijk dan hoe groot de porties zijn of hoeveel snacks er in een verpakking zitten. Een kleine portie is misschien al meer dan genoeg en dat scheelt (ook voor het schuldgevoel achteraf).

Tip 3) Eten met anderen

Je hebt vaak helemaal niet door dat mensen om je heen beïnvloeden wat en hoeveel je eet. Je bewuster worden van het ongezonde effect dat anderen op je eetgedrag hebben, kan al helpen om je gewoonten te verbeteren en aan te passen.

Dit kun je bijvoorbeeld doen.

  • Breng je omgeving op de hoogte van je ‘goede eetvoornemens’ en schakel hulptroepen in. Het is veel makkelijker om gezond te eten als familie of vrienden dat ook (meer) doen.
  • Wanneer maak jij ongewenste eetkeuzes? Schrijf ze op en maak een plan om daarmee om te gaan. Bijvoorbeeld: je ontdekt dat je in een restaurant vaak een dessert neemt omdat anderen dat ook doen, zelfs wanneer je eigenlijk geen honger meer hebt. Dan kun je je hierop voorbereiden door het maken van een ‘als-dan’-plan: Als anderen een dessert nemen en jij hebt eigenlijk geen trek meer, bestel je een kop koffie of thee.

Tip 4) Gouden tip voor als je toch onweerstaanbare trek hebt

Herken je dit? De hele dag houd je je keurig aan je plan en loop je met een grote boog om de koekjes op kantoor heen. Tot het moment dat je thuiskomt. Dan móet je echt even iets lekkers en lijkt die zak chips of chocoladereep wel naar je te roepen dat-ie wil worden opgegeten, en wel nu. Voor dit soort momenten is er een simpel én effectief trucje waardoor de snacktrek verdwijnt: maak een tegengestelde beweging.

Wat is jouw gouden tip om niet in de verleiding te komen?

Bron: Voedingscentrum
Beeld: iStock

Meer slimme artikelen voor wie snacktrek heeft (maar er aan wil toegeven)

5 echt nuttige tips bij lekkere trek
Vaak trek in de avond? Mogelijk heb je meer slaap nodig
Trek in hartig? Misschien heb je meer eiwitten nodig!

Bekijk ook:

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief