Is slow sporten iets voor jou? Zo doe je het!

Deel dit artikel:

Elk jaar nemen we ons voor om nu eens wél meer te gaan sporten en gezonder te eten. Maar voelen je (sport)schoenen ook aan alsof ze zijn gevuld met lood zodra je (van jezelf) naar de sportschool moet? Kijk je er als een berg tegenop om tussen al die fanatieke zwetende lichamen je ding te ‘moeten’ doen? Misschien is slow sporten dan meer iets voor jou. Het schijnt de trend van 2018 te zijn!

Wat is slow sporten?

Eigenlijk is slow sporten helemaal geen trend, want in principe doe je niets anders dan je hartritme verhogen door middel van het uitvoeren van een activiteit. Dit doe je, bij wijze van, al wanneer je de hond uitlaat, een boswandeling maakt of boodschappen gaat doen op de fiets. Het kenmerk van slow sporten is dat je je hartslag niet hoger dan vijftig procent van je normale hartritme laat stijgen.

Meten is weten

Dan is natuurlijk de vraag wat je normale hartritme is. Dit meet je door je leeftijd van het getal 220 af te trekken. Ook kun je uiteraard gewoon je hartslag per minuut meten. Wanneer je aan slow sport doet, is het advies om je hartslag tussen de 120 en 150 hartslagen per minuut te laten schommelen. Een andere goede graadmeter daarvoor is; wanneer je nog een normaal gesprek kunt voeren tijdens je sportactiviteit ben je goed bezig met het beoefenen van een slow sport.

Welke ‘langzame’ sport doe je?

Het feit dat slow sporten of LISS  (Low Intensity Steady-State), zoals het in het Engels wordt genoemd nu een ‘ding’ is, komt waarschijnlijk doordat het als tegenbeweging wordt gezien van het populaire HIIT (High Intensity Interval Training), waarbij je in minder tijd meer calorieën probeert te verbranden. HIIT is niets anders dan hard trainen (vooral cardio) in korte tijdsintervallen waardoor je, in bijvoorbeeld twintig minuten, meer verbrandt dan wanneer je in een langzamer tempo een uur op de crosstrainer staat. Vooral voor zeer ervaren sporters en atleten kan HIIT een uitkomst zijn. Maar voor de normale sporter of de één-keer-in-de-week-sporter kan dit al te gauw te intensief zijn en, erger nog, voor blessures zorgen. Ben je dus inderdaad van plan om dit jaar méér te bewegen en vaker te sporten? Dan is slow sporten een goede variant om mee te beginnen. Denk bijvoorbeeld eens aan het doen van een lesje hatha yoga, baantjes trekken in het zwembad, op een laag tempo joggen of een fietstochtje maken.

Bron | Livestrong
Beeld | iStock

Lees ook

Bekijk ook

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.