Slechte slaper? Deze 5 snacks zorgen voor een betere nachtrust

Deel dit artikel:

Ben je elke nacht weer een manier aan het zoeken om in slaap te vallen? Of word je ’s ochtends wakker zonder je echt uitgerust te voelen? De oplossing hoeft niet ingewikkeld te zijn. Grote kans dat het ligt aan wat je eet of drinkt.

Bepaalde voeding kan zorgen voor brandend maagzuur, lucht in je darmen of een droge mond en/of keel. Al deze factoren zorgen voor een rusteloos gevoel wanneer je probeert te slapen. Stop maar met schaapjes tellen, deze vijf snacks dragen bij aan een betere nachtrust.

Bananen

Bananen zijn niet alleen lekker en vullend, ze zitten ook boordevol kalium en magnesium. Deze twee stoffen zorgen ervoor dat je lichaam ontspant en daardoor kun je gemakkelijker in slaap komen. Maak bijvoorbeeld als avondsnack sushi van een wrap met nutella en banaan voor een nacht zoet, ongestoord dromen.

Chiazaad

Deze populaire superfood zit vol voedingsstoffen en kan tegelijkertijd je slaapkwaliteit verbeteren. De zaadjes bevatten veel tryptofaan, dat stofje is belangrijk voor het aanmaken van melatonine en serotonine. Melatonine zorgt ervoor dat je ’s avonds gemakkelijker in slaap valt en dankzij serotonine zit je beter in je vel. Sprenkel een beetje chiazaad over je salade, maak chiapudding of een smoothie waarin je banaan en chiazaad verwerkt.

Valeriaanthee

Er is aangetoond dat valeriaan helpt de zenuwen te onderdrukken en een gejaagd gevoel te verlichten. Geniet voor het slapengaan van een kopje thee met valeriaan om tot rust te komen. Wedden dat je daarna ontspannen in slaap valt?

Crackers met kaas

Een overheerlijke combinatie voor een goed gevulde maag. Kies wel voor volkoren crackers, zodat je eiwitten en complexe koolhydraten binnenkrijgt. Beleg de crackers met je favoriete kaas. In kaas zit ook veel tryptofaan, waardoor de hoeveelheid melatonine en serotonine in je lichaam worden verhoogd. Ga bijvoorbeeld voor hüttenkäse, vanwege de eiwitten en calcium die erin zitten.

Kersensap

Het sapje is misschien wat aan de scherpe kant en niet zo makkelijk door te slikken, het zit wel vol melatonine. Je kunt het eventueel mixen met water zodat de uitgesproken smaak en substantie worden verdund. Tip: wil je het sapje wat romiger maken? Voeg dan een beetje sojamelk toe, dat is een natuurlijke bron van tryptofaan.

Ben je geen ochtendmens? Lees hier vier tips om de vroege uren makkelijker te maken.

Bron | Dr. Oz
Beeld | iStock

Ook leuk om te lezen

Bekijk ook

Beauty-expert Carmen Zomers laat zien hoe je zelf een optische ooglift kunt toepassen met alleen oogschaduw en mascara.

Artikelen van Margriet ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.